My Song bliver nu hugget op. Du kender måske forhistorien: En af verdens mest beundrede superyachts ramte medierne sidst i maj måned i år. Ejeren er en italiensk milliardær ved navn Pier Luigi Loro Piana, og efter Antigua Race Week besluttede han at sende båden tilbage til Middelhavet, som dækslast på et cargoskib. Efter sigende havde mandskabet nogle problemer under transportsejladsen til Karibien, og nu ville Piana være på den sikre side, og undgå problemer. Så han betalte prisen for fragt – formentlig ikke helt billigt for en 130 fods båd, der vejer 105 tons.
Fra cockpit. Foto: Carlo Borlenghi
Stativ brød sammen
Den beslutning har han nok fortrudt, igennem lange søvnløse nætter. Som de fleste vil vide, så undgik Piana ikke ligefrem problemer. Fragtskibet kom ud i hårdt vejr under den sidste del af overfarten. Bølgerne var store og stejle, og stativet der holdt My Song brød sammen. Superyachten faldt simpelthen i vandet, og forsvandt. Vi taler om en båd der var forsikret for 40 millioner US dollars – ca. 270 millioner kroner.
Vidne til sidste sejlads
Bådmagasinets journalist (undertegnede) stod faktisk og beundrede båden på kajen i Antigua Yacht Club, kort inden den fatale dækslast. Vi var også ude at sejle under racet, og så det fantastiske fartøj i sit rette element. Det skulle vise sig at være sidste gang båden sejlede.
Foto fra situationen hvor vraget af My Song blev fundet
Totalskade
Kort efter ulykken blev vraget dog lokaliseret, og efter en omfattende bjærgning blev det reddet på land i Mallorca. Mulighederne for at restaurere båden er blevet undersøgt, men nu er det besluttet, at det er tale om en totalskade. En af verdens største og ikke mindst smukkeste sejlfartøjer, i perfekt stand inden ulykken, bliver nu hugget op. Sangen er forbi.
Juristerne vindere
Nu strømmer advokaterne til, som gribbe på savannen – der er masser af juridisk kamp i sigte, for hvem skal sidde tilbage med erstatningsansvaret? Advokaterne bliver formentlig de eneste vindere i den tragiske historie.