Kom til 'store-afrigger-dag' mandag

De bevaringsværdige skonnerter Mira, Halmø og Lilla Dan får en grundig overhaling, så de er godt beskyttede mod en hård vinter med frost og sne, og de unge matroser får en praktisk erfaring i, hvordan man vedligeholder træskibe. Og det er et stort arbejde. De skal slibe og lakere master, bomme og rær, afrigge tovværk, lapsalve riggen, tørre og pakke sejl og lægge alt på lager.

Kig forbi på Admiralkaj mellem kl. 10-15 og nyd synet af de flittige afriggere fra Skoleskibet Danmark og Georg Stage.

Fluer i riggen
'Der er tusindvis af arbejdstimer i at vedligeholde disse gamle træskibe. Og lige nu gælder det om, at få dem rigget af efter dette års sejlsæson, så de er beskyttede mod vinterens fugt og kulde,' fortæller Jesper Hjorth Johansen, kaptajn på Lilla Dan.

Efter Store Afriggerdag på Admiralkaj bliver skibene overdækket med presenninger og går i vinterhi indtil 1. maj, hvor glade gæster igen kan gå om bord til personale- og familiefester, eller teambuilding, receptioner og klimavenlige sejlferier.

De unge matroser kommer med en søfartsuddannelse fra enten Skoleskibet Danmark eller Georg Stage. Med nedrigningsarbejdet på Skonnerterne Mira, Halmø og Lilla Dan får de udbygget deres praktiske erfaring med årets gang på en historisk skonnert og erfaring med det praktiske, maritime håndværk.

Skoleskibet DANMARK
Kølen til Skoleskibet DANMARK blev lagt på Nakskov Skibsværft i 1932, og efterfølgende blev skibet rigget færdigt og kunne begynde sin jomfrurejse i 1933. Siden da har skibet fungeret som stats skoleskib for Danmark. Skibet er bygget som 3-mastet fuldrigger, idet denne type rig blev anset som den mest komplekse og mest krævende rig, som også ville kunne holde flest hænder beskæftiget.

DANMARK blev bygget med det ene formål, at uddanne søfolk til den danske handelsflåde. For at blive ubefaren skibsassistent eleverne gennemføre et togt med Skoleskibet DANMARK samt et landbaseret modul på værkstedskole på MARTEC´s faciliteter i Frederikshavn.

Georg Stage
Den første ”Georg Stage” var i 1882 under bygning på det nu lukkede skibsværft B&W i København. Fra sommeren 1882 har skoleskibet været på togt hver sommer og givet unge mennesker den grundlæggende søfartsuddannelse. Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der frem til i dag, har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen