Tips og vedligehold af båd til nye sejlere

Mange køber båd for første gang, og er måske så grønne, at de ikke ved meget om vedligeholdelse af båden. Det er heller ikke sikkert at de nye bådejere er velbemidlede, men er tvunget til at finde “gør det selv-løsninger”. Vi giver her tre gode råd til renovering/vedligeholdelse af båden.

Vedligehold dit spil
Køber du en ældre båd, skal spillene garanteret serviceres. Normalt vil man servicere et spil hvert andet år, hvis man er tursejler, oftere hvis man kapsejler. Er det et Andersen spil, skal du gå til Andersen spils hjemmeside og downloade den monterings/servicevejledning, der passer til dit spil (klik på product manuals). Du finder monterings/serviceringsvejledninger til alle Andersen spil der. Følg vejledningen for service.

  • Det skal du bruge:
  • Unbraco nøgler (har du originalpakken, følger der unbraconøgler med)
  • Skruetrækker, lille
  • Spilhåndtag
  • En lille blød børste
  • Rensebenzin
  • Andersen spilfedt (winch grease) eller evt. symaskineolie

Sørg for at skille spillet ad og saml de enkelte geardele på en avis eller et arbejdsbord. Bortkommer der små dele under service, kan du få et Service Kit til lige præcis dit spil, som indeholder de påkrævede fjedre, men også nogle ekstra småting (kugler, låseringe o.l.), som kan bortkomme under almindelig service.

Går dit spil i stykker, og magter du ikke at reparere det selv, kan du kontakte distributøren Palby Marine, der sørger for at få det sendt til fabrikken for renovering.

Utætheder
På gamle både opstår der ofte utætheder ved røstjern og andre steder, hvor der er skroggennemføringer. Her er det fristende at bruge silicone til at tætne med, men det dur ikke i længden. Silicone er godt nok elastisk, men kan ikke bevægessig med bådens bevægelser. Du skal have fat i såkaldt konstruktionslim, der bevarer en vis smidighed over tid. Der findes mange mærker, men konstruktionslim 293 fra Danalim er udmærket, og binder på fleste materialer. Husk at rense gammel lim eller silicone af, og tør efter med acetone, før du lukker utætheden.

Søventiler er en længere historie. Her skal du ’motionere’ dem grundigt, før du sætter båden i vandet, for at være sikker på at de virker og ikke er knækkede. Det er klogt at have en TruPlug kegle med på vandet, der kan stoppe hullet i en fart, hvis uheldet er ude.

Se video om udskiftning af søventiler her.



Gå riggen efter
Riggen på en sejlbåd er vital, og det er vigtigt at den ikke er slidt. Gå alle wirer igennem med en blød klud, og mærk om wirens kordeler er ved at flosse/knække. Tjek vantskruerne og skift låseringe/splitter/sjækler mm. ud med nye.
Vikl lidt Tesatape omkring låseringe eller splitter, så dine sejl ikke bliver revet ved kontakt. Er riggen meget slidt, skal du overveje om du skal have fat i en rigger, der kan lave nogle nye vant/stag.

På Bådmagasinets hjemmeside finder du et e-magasin ’Alt om forårsklargøring’ (gratis), hvor du finder en masse omkring vedligeholdelse af din båd.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen