Børn skal have et bredere perspektiv på sejlsporten – med mere fokus på færdigheder og mindre på resultater. Opfordringen kommer fra Dansk Sejlunions formand Line Markert i nyhedsbrevet KLUBLIV.
Line Markert skriver:
Mange børn begynder at sejle i en Optimistjolle, og de bliver i mange klubber hurtigt introduceret til at træne for at blive kapsejlere og ultimativt for at vinde. For et par uger siden skrev jeg en blog om forældreadfærd set i forhold til de værdier, vi stræber efter i sejlsporten.
Kapsejlende børn og deres forældre bruger utroligt meget tid og rigtig mange penge på at komme til internationale mesterskaber og måske endda vinde. Børn, som oplever glæde og motivation ved at konkurrere med jævnaldrende fra andre klubber og fra hele verden skal naturligvis have mulighed for at følge deres passion.
Men for nogle har kapsejlads i en tidlig alder også en anden side. For hvor stor er sandsynligheden for succes? Ja, det kan være en kæmpe oplevelse at deltage ved et VM, men det er også en hård udskillelse, hvor mange bliver skuffede undervejs. Måske endda så skuffede, at de helt opgiver!
Frafaldet blandt børn i sejlsporten er uhyggeligt højt. Det kan der være mange forklaringer på. Vi ved, at én årsagerne er et for stort fokus på kapsejlads og resultater i de tidlige år. Et forceret resultatfokus kan have en indbygget boomerangeffekt den dag, resultaterne udebliver – fx den dag, den unge sejler vokser ud af Optimisten og pludselig rammer "muren" i en ny jolletype.
En anden fortælling
Jeg vil gerne fremhæve en anden fortælling. En fortælling om, hvor fantastisk meget godt, sejlsport kan gøre for børn og unge. En fortælling om værdier, oplevelser, læring og fællesskaber, der ruster dem til et liv som stærke og hele mennesker – og med tiden måske også som dygtige kapsejlere, hvis de har lysten og energien til at søge den vej.
Når vi spørger børn, hvorfor de dropper sejlsporten, så nævner mange, at der er for meget fokus på resultater og for lidt fokus på det sociale fællesskab.
Jeg vil gerne være med til at udbrede en sejleruddannelse, hvor vi giver børn og unge en bred og alsidig introduktion til sejlsporten og de mange måder at være sejler på – med fokus på det gode sømandskab og de mange færdigheder, der rækker langt videre end dét at manøvrere på vandet.
Her er nogle eksempler…
Sejlerens mange færdigheder
- Som sejlere lærer vi at håndtere uforudsete forandringer – fx et dramatisk vejrskifte, som ultimativt kan føre til en alvorlig ulykke. Takket være vores færdigheder formår vi at tilpasse os og komme godt igennem uvejret.
- Sejlere er opmærksomme på at optimere. Sejlene skal trimmes til vind og vejr. Bunden skal være glat for at sejle hurtigt. Motoren skal efterses og vedligeholdes for at blive ved med at yde.
- Sejlere tager ansvar for andre. Vi ved, at god og sikker sejlads afhænger af en holdindsats, hvor skipper både udnytter de enkelte gasters kompetencer optimalt og giver klare instrukser om, hvad der forventes af enhver, for at sejladsen skal lykkes. Skipper forbereder sig, lytter og samler relevant og tilgængelig information for at kunne træffe de bedste beslutninger.
- Sejlere kan kommunikere tydeligt. Klare kommandoer skaber tryghed og betyder, at man undgår farer.
- Sejlere er praktikere, der kan vurdere bådens eller udstyrets tilstand og foretage de nødvendige reparationer, når det kræves.
- Sejlere elsker havet og naturen. At tænke på miljøet er en del af det af det gode sømandskab.
- Sejlere er nysgerrige. Vi søger eventyret rundt om næste pynt, i næste fjord eller i næste havn.
Og sidst, men ikke mindst - sejlere søger fællesskaber. I klubberne, på bådene og i havnene udvikler vi dybe og livslange venskaber. Vi skaber relationer, der bygger på vores fælles passion, fælles værdier og på de store oplevelser og udfordringer, som vi deler med hinanden.
Vi kan gøre det bedre
Jeg ved, at mange sejlklubber har stærkt fokus på de alsidige og bredt funderede værdier og færdigheder, når de tage imod nye hold af sejlerbørn. Sammen kan vi gøre det endnu bedre.
I Dansk Sejlunion har vi givet os selv en bunden opgave (i DS Pejlemærker 2022) om at styrke vores aktiviteter og synlighed over for børn og unge i forhold til alt dét, der ikke handler om kapsejlads.
Derfor - kære sejlere, trænere, klubledere og forældre:
Både små og store, nye sejlere skal være en del af fællesskabet – i klubberne og i bådene.
Alle skal have lov til at lege, lære og have det sjovt. Lad os fokusere på at lære dem andre færdigheder end bare at komme hurtigst fra A til B. Børn, som opgiver kapsejladsen, skal gribes og inviteres videre ud på havet sammen med andre – eller prøve sig af i en ny jolle. De skal lære at være sejlere, og de skal fristes til eventyr. De skal mærke sejlerglæden.
Sejlerhilsen – og rigtig god sommer
Line