For rigtig mange sejlere står sommerturen for døren. Mange redningsaktioner og ulykker skyldes banale fejl på udstyr og/eller motor. Derfor er du bedst tjent med at give motoren et tjek, før du kaster fortøjningerne.
Størsteparten af alle redningsaktioner er på grund af motorfejl, viser tal fra Dansk Søredningsselskab. I 2018 havde Dansk Søredningsselskab 625 redningsaktioner, heraf var de 286 både med motorstop. Årsagerne er ofte vand i brændstoffet/dieselpest, knækkede gearkabler og manglende køling.
Kristian Hansen, koordinator i Dansk Søredningsselskab fortæller, at det også er vigtigt at tjekke om benzinmåleren viser korrekt.
– Det kan være flydemåleren er gået i stykker mv. Vi har været ude at hjælpe en del, som sejler afsted i troen om, at de har nok brændstof på, men som så må erkende, at det havde de ikke.
Tjek motoren flere gange årligt
Giv din båd et hurtigt tjek, hver gang du sejler og et lidt grundigere tjek et par gange i løbet af sæsonen, så du ikke, som denne journalist, går i stå i sejlløbet mellem Helsingør og Helsingborg, på grund af dieselpest, eller må ligge i en havn flere dage og vente på mekaniker eller reservedele. Bådmekanikerne har susende travlt i feriemånederne ...
Minitjek før afrejsen
- Vandudskilningsfilteret til brændstoffet skal være fri for vand
- Tjek, at der er brændstof nok til turen og lidt i reserve i tilfælde af, at ruten ændres
- Undersøg motorolien – træk oliepinden op og se om der er olie nok
- Køb en ny impeller, og hav den med i reserve
Er du i tvivl om, hvordan man laver et motortjek, kan du få hjælp hos Dansk Sejlunion på linket her, der har lavet en lille guide til tjek og fejlfinding på motoren.