Breaking: Rindom skifter til ILCA Radial..!

Sådan kunne den opsigtsvækkende overskrift faktisk godt lyde, men ro på – det her handler om noget helt andet. Laserjollen skifter navn til ILCA, en navneændring som gælder for alle tre rigstørrelser (Standard, Radial og 4.7 rigge) – og dermed altså også for Anne-Marie Rindom.

Licens frataget
En af de tre producenter af Laserjollerne – LaserPerformance, fik af den Internationale Laser Class Ass (ILCA, red.) tilbage i marts måned frataget retten til at producere den kendte OL-jolle, ud fra tesen om at de ikke overholdt de stramme regler for entypeklassen. LaserPerformance skulle have nægtet ILCA adgang til faciliteterne hvor Laseren blev produceret, hvilket de i følge deres kontrakt var forpligtet til!

Forklaring
På verdensplan fandtes der tre værfter med licens til at producere Laseren: Performance Sailcraft Japan (PSJ) for landene Japan, Nordkorea og Sydkorea. - Performance Sailcraft Australia (PSA) for Australien, New Zealand, Tonga, Samoa, Fiji, Tahiti og Ny Kaledonien, og sidst men absolut ikke mindst - LaserPerformance (LP) for Europa, Mellemamerika, Sydamerika, Nordamerika, Fjernøsten og Asien (med undtagelse af Japan, Nordkorea og Sydkorea), Mellemøsten, Afrika, Rusland og alle andre områder, der ikke er omfattet af andre bygherrer.

Da ILCA fratog LaserPerformance rettighederne til at producere og levere, havde de samtidig brug for at ændre navnet Laser, da LaserPerformance faktisk sad med rettighederne til selve Laser-varemærket.

Navneændringen får ingen indflydelse på de joller som allerede er godkendt, så de næste mange mange år fremover – og nok så længe vi skriver om sejlsport her på Bådmagasinet, der vil altså være deltagere ved et stævne som sejler i en Laser mod en ILCA.

Forvirret ja – men hvad gør man ikke, i et måske desperat forsøg, på at forblive Olympisk? Det her er et godt bevis på en ganske velfungerende og stærk klasseorganisation, som på yderst troværdigvis støtter betegnelsen entypejolle. Men, en ganske pudsig ting i den her forbindelse er jo netop også navnet ILCA. Her står L for Laser, så her på redaktionen tænker vi at det sidste ord nok ikke er skrevet i den sag. Vi tænker at International LASER Class Ass. kan komme i problemer her? 

Laseren har været Olympisk siden Atlanta tilbage i 1996, og vil også være det i Tokyo næste år, men der er endnu ikke truffet beslutning om den får lov til at overleve Paris 2024.

Kilde: International Laser Class Ass.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen