Lemvig Havn skal fortsat være medlem af Frihavnsordningen, hvis formål er, at medlemmerne kan besøge hinandens havne ved at låne pladser ud til hinanden.
I princippet skulle det så ikke koste noget, men i praksis opkræves et mindre beløb. Ifølge reglerne er det makimalt 25 kroner plus afgifter til el og bad. Men flere havne har taget mere, og det har Lemvig Havn også, da man har hævet taksten til 57 kroner.
Flere andre havne har også ønsket at hæve taksten, og derfor er det nu blevet således, at havnene må opkræve en tredjedel af prisen for, hvad en almindelig gæstesejler skal betale. Hvis Lemvig Havn skulle være en del af det, ville det betyde, at prisen skulle være 40 kroner. Og man har altså budgetteret med 57 kroner.
– Vi vil fortsat være medlem af Frihavnsordningen, så vi accepterer, at vi må sætte prisen ned fra de 57 kroner til 40 kroner. Det vil betyde 10.000 kroner i mindre indtægt i Lemvig Havn og 2900 kroner i Lemvig Marina, Men det kommer vi nok over. Det er ikke de beløb, der redder økonomien på at drive en havn, siger borgmester Erik Flyvholm (V) til Folkebladet Lemvig.
Nyt regelsæt for Frihavnsordningen
Takstnedsættelsen kommer efter at der er kommet et nyt regelsæt for Frihavnsordningen i 2019. Blandt andet står der i §2.2., at havnene kan opkræve FH gæsteleje, maks. 1/3 af prisen for en gæstesejler.
Opkræves gæsteleje ud fra bådens størrelse, kan denne graduering videreføres til FH-sejlere. Der kan opkræves el efter forbrug fra ankomstdagen. El afregnes efter måler, eller maks. 15 kr. pr. døgn, hvis der ikke er måler på havnen. Øvrige ydelser, som også havnens faste medlemmer og gæstesejlere betaler for, må afregnes til samme priser som for havnens faste medlemmer og gæstesejlere.
Du kan læse mere om frihavnsordningen her, og regelsættet her.