Mumbai er en af Indiens mest trafikerede byer, med over 12 mio. indbyggere. Det giver en voldsom trafik på land, med masser af trafikpropper. Det nyeste tiltag fra Uber er taxibåde, som fungerer næsten på samme basis som på land. Det nye forrretningsområde, kalder de ”Uber Boat”.
I en rapport fra Boston Consulting Group, bestilt af Uber, lød vurderingen sidste år, at Mumbai, New Delhi, Bangalore og Kolkata taber mere end 22 mia. dollars om året på grund af trafikpropper. Her har Uber set en niche, der kan udnyttes i et nyt vækstfremstød.
”Ubers vision er at skabe en transportplatform for bedre at betjene de kunder og de byer, vi opererer i. Med Uber Boat vil vi udnytte det store potentiale for transport, som Mumbais vandveje udgør,” siger Prabhjeet Singh, Ubers leder på det indiske marked til CNN.
Kun en hel båd – ikke individuel plads
Modellen er den samme som på land: Privatpersoner kan tilbyde en tur mod betaling, hvoraf Uber tager sin del af beløbet for at formidle turen. Indtil videre kan Uber tilbyde tre ruter til vands i Mumbai.
Der er dog visse krav, hvis man vil bestille en Uber-båd. 80 $ (5.700 rupees) er startgebyret for en båd til seks eller otte personer, og går op til 132 $ (9.500 rupees $) for større fartøjer, der kan rumme 10 personer. Der kan kun bookes en hel båd, ikke en individuel plads.
Mumbai er den første by i Indien, til at få den nye service til vands. Uber Boat opererer allerede i Kroatien og Tyrkiet, og Uber har tilbudt midlertidig service til byer som Baltimore, Boston, Cairo og Kiev, ligesom de har tilbudt sig til Cannes filmfestivalen i Frankrig.
Snarlig børsnotering
Uber er i øjeblikket ved at gøre sig klar til en debut på børsen, og hvis selskabet skal nå målet om en børsværdi på 100 mia. dollars, er det afgørende at vinde kampen mod de asiatiske konkurrenter i bl.a. Indien.
Kilde: CNN & finans.dk