Det blev desværre ikke en nedsættelse til de 0,8 % som der var lagt op til i finanslovsforhandlingerne, men stigningen tilbage fra 2012 fjernes. Satsen bliver fremover igen 1,0%.
Kilder tæt på Bådmagasinet oplyser at satsen desværre ikke kom helt ned hvor man havde håbet, men at den voldsomme stigning som sejlerne oplevede tilbage i 2012 bliver nulstillet.
Vi er altså tilbage ved den ene procent...
Sejr har mange fædre
En af de helt store forkæmpere for nedsættelsen af denne afgift har været Dansk Industri. Siden DanBoat blev lagt ind under Dansk Industris underafdeling Skib og Båd, der har DI arbejdet mere end ihærdigt for at få sat fokus på denne afgift. I sensommeren stod DI, i tæt samarbejde med Epinion og Bådmagasinet, for en stor undersøgelse, som der kom en yderst interessant rapport ud af. Fokus her var rettet på 'mistede arbejdspladser' - og er der noget man i regeringen værner om, så er det at bevare arbejdspladser inden for landets grænser. Med rapporten i hånden kunne DI dokumentere, at det ganske enkelt kostede arbejdsplads, hvis man beholdte afgiftssatens på de 1,34 %.
Danske Tursejlere har også været ihærdig, blandt andet med underskriftsindsamling, og her på redaktionen fredag eftermiddag har vi modtaget følgende pressemeddelelse fra dem:
Sejr til sejlerne om statsafgiften
Politikerne har været lydhør overfor sejlernes fakta og argumenter, og det er vi glade for. Men vi er også meget tilfredse med at reduktionen af statsafgiften på lystbådeforsikring giver en økonomisk håndsrækning til de maritime erhverv, turismen og seniorsejlerne, siger Danske Tursejlere
- Regeringen og Dansk Folkeparti har netop forhandlet finansloven for 2019 på plads. Og der er godt nyt til de danske fritidssejlere. Den særlige statsafgift på forsikringer på lystbåde reduceres fra de nuværende 1,34 procent til 1,0. Dermed er et stort ønske fra Danske Tursejlere og de mere end 12.200 medlemmer imødekommet, omend vi gerne så den helt afskaffet, lyder det fra Danske Tursejlere.
- Da skatteministeren i efteråret offentliggjorde sit udkast til finanslov for 2019, vejrede de danske fritidssejlere morgenluft. I udkastet havde regeringspartierne lagt op til at sænke afgiften. Men vi må desværre sige, at gode intentioner ikke altid følges op af tilsvarende handlinger. Derfor var vi i Danske Tursejlere meget på tæerne for at få formidlet et korrekt og retvisende billede af, hvilke uheldige konsekvenser en opretholdelse af de nuværende afgiftssatser vil have. Vi tror, at denne indsats har gjort indtryk på politikerne på Christiansborg, siger Leif Nielsen, forretningsfører i Danske Tursejlere.
Store protester
Det er flere års ihærdigt arbejde på at få gjort op med afgiften på lystbådeforsikring, der nu har båret frugt. Danske Tursejlere har ført en intens kampagne for at få statsafgiften afskaffet. Sidste år afleverede organisationen mere end 10.000 underskrifter fra utilfredse sejlere, der protesterede mod afgiften. Og i år har Danske Tursejlere været flittige i medierne og på de sociale medier.
- Vi fornemmede, at vores budskaber var blevet hørt og taget alvorligt. Særligt, da vi undervejs i finanslovsforhandlinger sort på hvidt kunne dokumentere, den positive effekt en afgiftslettelse ville have på de maritime erhverv, turismen og ikke mindst på det store flertal af sejlere i pensionistalderen, følte vi, at der var en seriøs og faktaorienteret debat om afgiften i gang på Christiansborg, siger Leif Nielsen.
Tilfredshed i sejlerkredse
- Mange sejlere har følt sig stærkt provokeret af de fordomme om lystbådeejere som velhavere fra Nordsjælland, der florerer i det politiske miljø. Over halvdelen af vores medlemmers både er hjemhørende i Sønderjylland, på Fyn og på Sjælland uden for hovedstaden. Og så er 2 ud af 3 sejlere er over 50 år og 40 % er over 60 år. En afgiftssænkning vil altså lette økonomien hos den ældre del af sejlerne, hvor mange betragter investeringen i fritidsbåden som en pensionsopsparing, siger Leif Nielsen.