Travle dage for Dansk Søredningsselskab

Efteråret plejer normalt at være en stille måned på søen, men Dansk Søredningsselskab har haft travlt i november med hele 14 udrykninger til dato.

Dansk Søredningsselskab har haft travlt i de seneste 20 dage. Især Station Årø i Sydjylland har haft en del at lave. Den hyppigste årsag til de mange havarier er motorstop, men af og til er der nogen af havarierne der er lidt anderledes.

Man kan hævde, at uheld kan ramme de fleste, men af og til burde en og anden have sørget for at uheldet ikke kunne ske. F.eks. ved at hælde diesel på kutteren eller have minimum af navigationsinstrumenter om bord.

Lad os se på et udpluk af havaristernes problemer:

Nærig fiskeskipper?
Mandag d.12. november 2018. Station Årø Havn. Løbet tør for diesel og strøm
Vi får et direkte opkald fra havarist til en af vores reddere. Havaristen er en fiskekutter, der er løbet tør for diesel og strøm. Han ligger ud for Halk Hoved i Lillebælt. Vi tager ham med ind til Aarøsund Havn.

Jo, det er vældig rart med instrumenter
15 m. motorbåd med motorstop. Tirsdag d. 20. november 2018. Station Helsingør

Vi blev kontaktet direkte af havaristen. båden var på vej fra Gilleleje til København, da motoren begyndte af gå urent og til sidst gå i stå. Båden havde ikke nogen form for navigationsinstrumenter med, så vi kunne ikke få oplyst en præcis position. Men haveristen mente han lå ca. 1 sm. Fra Hornbæk. Efter et par opringninger på mobilen og en forklaring om hvilke fragtskibe der passerede ham, fandt vi ham midt i sejlrenden ud for Nakkehoved fyr. Så en opfordring til alle sejlere, om at have udstyr med så man er i stand til at opgive sin nøjagtige position er her med givet vider. det gør det hele meget lettere og i nødstilfælde kan det gøre forskel på liv og død.

Motor er fint – sejl er bedre
Sejlbåd uden sejl og med motorstop. Søndag d. 4. november 2018. Station København
Vi bliver kontaktet af sejlbåd som ligger med motorstop ud for krydstogskajen ud for Københavns havn. De driver mod kajen og anmoder om assistance til at komme i havn.
Charlie Victor 1 bliver bemandet og sejlbåden fundet ud for kajen, hvorefter at den bliver bugseret til hjemhavn.

Beredskabsstyrelsen kan også være med
Kæntret båd. Tirsdag, 13. november 2018. Station Årø Havn,
En øvelse gik galt for beredskabsstyrelsen i Haderslev, og deres båd kæntrede. Båden bugseret til Årøsund havn.

Drivende surfbræt var tysk militærdrone
Drivende surfbræt. Tirsdag d. 13. november 2018 Station Årø Havn
Vi får et opkald fra JRCC, om et drivende surfbræt, ca. 500 m syd for Aarø Fyr. En af Marinens skibe har været på stedet men har ikke kunnet gå så langt ind. Vi tager den i første omgang over land og finder en drone på ca. 2 m, muligvis militærmateriel. Vi kontakter derfor JRCC igen af sikkerhedsmæssige grunde. Det viser sig at det er en tysk militærdrone, som bliver brugt til øvelse.

Du kan læse hele logbogen fra Dansk Søredningsselskab her.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen