Kommentar: Træk sejlsporten fra OL

Dette indlæg bringes som en kommentar. En kommentar er subjektiv, hvilket vil sige at den person der skriver kommentaren, får lov til at udtrykke sine egne holdninger og meninger, som nødvendigvis ikke matcher Bådmagasinets.

OL er et af de væsentligste udstillingsvinduer for sejlsporten, og derfor er det uforståeligt, at World Sailing vælger at satse på de netop offentliggjort både og klasser frem mod OL i 2024.

Man spørger sig selv: bør sejlsporten trækkes ud af OL?

Hvilken sejler, eller person med den hensigt at fremme sejlsporten vil anbefale følgende liste som det ypperste og mest seværdige vores sport kan byde på?

* RS:X kvinder
* Laser Radial for kvinder,
* 49er FX for kvinder
* RS:X for mænd
* Laser for mænd
* 49er for mænd
* Kite_foil miks-køn
* Jolle miks-køn to personer
* Nacra 17 miks-køn
* Kølbåd offshore miks-køn

Jeg har stor respekt for de danske og udenlandske atleter som investerer en stor del af deres liv i olympisk sejlsport. Deres målrettethed, træningsflid og ren og skær dygtighed som sejlere er beundringsværdigt aftvinger respekt. Det er vigtigt for mig, at sejlere, deres trænere og alle andre forstår, at min kritik intet har med deres kampagner, flid og engagement at gøre. Jeg ved, at det er politisk ukorrekt, men jeg mener at 470, Laser, Finn og RS:Xerne er decideret uinteressante at følge for alle uden for sejlsportens sluttede kredsløb.

Et dysfunktionelt forhold
Når jeg ser listen oven for tænker jeg, at der er noget helt galt i forholdet mellem World Sailing og IOCs sejlsportskonkurrencer. Det ligner et meget dårligt fungerende parforhold, hvor de to parter begrænser hinanden og skaber de værste versioner af sig selv og hinanden. 

Et af problemerne er, at World Sailing er meget afhængige af den støtte de modtager fra IOC. Et andet problem er, at de på den ene side har det fromme ønske, at deltagelse i OL-sejlsport skal være tilgængelig og dermed billigt for så mange som muligt, mens de på den anden side ønsker, at konkurrencerne skal være fulde af action og top-egnede til tv.

Problemet er bare at billige både, der i dag er udbredt over hele verden, og som på papiret er en billig indgangsbillet til OL, er uegnede til tv.
Så når IOC og World Sailing lader sig fastholde i en situation, hvor sejlsporten på den side skal være tilgængelig for flest mulig samtidig være topunderholdende tv, så har de reelt sat sig selv og hinanden skakmat. Spørgsmålet er, hvordan man kommer videre?

World Sailing bør disruptes
Bør OL ikke vise sejlsportens bedste atleter i de til enhver tid mest interessante både? Vil det ikke være sådan, at sporten tiltrækker nye sejlere og sponsorer? Burde World Sailing ikke stille sig i spidsen for en sådan udvikling i stedet for at kæmpe for at bremse forandringerne mest muligt?

World Sailing har traditioner og dybe rødder til en tid, hvor forandringens vinde sjældent røret på sig. Sådan er det ikke i dag, hvor der bliver sejlet singlehand rundt om jorden på under 40 døgn, hvor America’s Cup blive sejlet i enkeltskrogsbåde uden køl og hvor Moth-jollerne hvert år øger krydshastigheden med en knob, så de i dag er oppe på 18 knob.

Jeg tvivler på, at World Sailing af egen drift kan og vil disrupte sig selv for at viske tavlen ren og komme op med en ny model, der viser hvad tidssvarende sejlsport er. Så i min optik er det bedste de kan gøre at sætte sejlsporten fri ved at trække den helt ud af OL-programmet indtil de er klar med et nyt setup. Det gør de naturligvis ikke, for de er afhængige af de mange millioner kroner der modtager i støtte fra ICO hvert eneste år. Så derfor, hvis der er tale om et sundt forhold mellem IOC og Sailing World så burde IOC sætte Sailing World på tvungen orlov i fire år, og hvis det ikke er nok, så i fire år mere eller så længe det må tage World Sailing at forny sig selv, så de kan fremvise, hvad moderne sejlsport er og kan.

Her er den nye model
Jeg kan sagtens se en model for mig, hvor nye spændende bådeklasser er i pipeline frem mod en udvælgelse. Bliver klassen valgt er det for en periode på 2 x 4 år, hvorefter den er ude igen. Den første periode er en indfasning på fire år, mens den anden periode er den reelle OL-kampagne periode. Man dropper udviklingsklasser og kører strengt one-design. World Sailing skal sammen med bådeindustrien lave en leasingmodel, der reelt øger tilgængeligheden for alverdens lande for at sikre mangfoldig deltagelse. Joller, brædder og både og hvad der ellers må dukke op skal naturligvis være dem, der bedst viser sejlsportens væsen i det medieformat, hvor publikum er.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen