Årsmødet i World Sailing er forbi, og røgen er ved at lægge sig. Men hvad er der egentlig sket? Her er et lille, forsøgsvis overblik:
– Finnjolle er med for sidste gang i Tokyo 2020.
– I Paris 2024 indføres i stedet en offshore, doublehanded kølbåd.
– I Paris 2024 samles de to 470-klasser (mænd og kvinder) til én mixed klasse M/K. Der kan også vælges en anden båd end 470.
– I Paris 2024 indføres, på den ledige plads fra 470-klassen, en mixed kite-disciplin M/K. Formatet er endnu ikke besluttet.
– RS:X forbliver på programmet – men fra 2024 ønskes en foilende windsurfer.
Opgør med bådmonopoler
Christian Lerche, direktør i Dansk Sejlunion, skriver i sin blog fra Sarasota, Florida, at der op til møderne har været talt meget om anti-trust og monopol omkring OL-bådtyperne. ”På dette punkt godkendte Council en plan”, skriver han, ”der indebærer, at alt udstyr, der skal benyttes ved OL, skal have flere mulige producenter. Dette skal bl.a. ske ved at indføre et licenssystem, så de klasser, der i dag kun har én leverandør, åbner op for andre producenter mod licens/royalty.”
OL-klasser får konkurrence
Til BÅD siger Lerche, at antimonopol-diskussionen har skygget over møderne, med anklager fra de klasser (Finn og 470), der var fare for at ryge ud. «EU vil nu undersøge om der er problemer», siger han. «World Sailing har på baggrund af juridisk anbefaling kørt efter en model, hvor klasserne udsættes for konkurrence i hver anden OL-periode. Derfor testes for eksempel flere klasser nu, for at vælge enpersons jolle til kvinderne. Det kan blive Laser Radial igen. WS vedtog på mødet yderligere, at der skal være adskillige producenter af OL-udstyr inden 2024.”
Monopol-problemerne rammer især Laser og RS:X. Der kan også opstå problemer omkring kølbåden L30, som er kørt i stilling som olympisk offshore-båd.