Vikingeskibsmuseet får en kvart million til at bygge verdens største vikingeskib

Vikingeskibsmuseets venner donerer 250.000 kr. til at tage det første skridt til at bygge verdens største vikingeskib: Roskilde 6-skibet. Nu skal der findes ekstra 30 mio. kr. til at bygge skibet.

Hvis du syntes at Havhingsten er er et vældigt skib, så bare vent. Roskilde 6-skibet, der blev fundet på havbunden tæt på Roskilde Havn i 1996, er over 37 meter langt, og kan der findes 30 mio. kr. skal der bygges en kopi.

Havhingsten er med sine over 30 meter et imponerende skue, men Roskilde 6 bliver mere end syv meter længere, og vil kræve en besætning på 100 mand mod Havhingstens 60. Det bliver et enormt projekt, som både Vikingeskibsmuseets Venner og museet ser frem til.

En dag – ude i fremtiden – løber rekonstruktionen af verdens længste vikingeskib af stablen fra Vikingeskibsmuseets bådeværft – det er drømmen for arkæologer, bådebyggere, skibs-rekonstruktører og historikere, der til daglig arbejder på Vikingeskibsmuseet i Roskilde med at udforske vikingernes sublime og teknisk krævende historiske håndværk – og for medlemmerne af foreningen ’Vikingeskibsmuseets Venner’.

Dublin tur/retur

I 2004 blev Vikingeskibsmuseets 30 meter lange vikingeskib ’Havhingsten fra Glendalough’ det hidtil længste vikingeskib, der er blevet rekonstrueret noget sted i verden – søsat efter flere års minutiøst rekonstruktionsarbejde, og skibet gennemførte efterfølgende en legendarisk forsøgsrejse nord om Skotland til Dublin og retur gennem den engelske kanal. Rejsen hjembragte helt ny viden om vikingernes sejladser, og fik i den grad sat Vikingeskibsmuseets eksperimental-arkæologiske forskning på verdenskortet.

Fra drøm til virkelighed?

Det var en drøm, der blev til virkelighed - nu er drømmen endnu større: Museet ønsker at genskabe verdens største vikingeskib – Roskilde 6-langskibet, der blev fundet og udgravet i Roskilde havn i 1996-97. Det imponerende skib er hele 37,4 meter langt – altså mere end 7 meter længere end ’Havhingsten’.

Men en ting er at drømme – en helt anden ting er at skaffe opbakning – og ikke mindst midler - til at gøre drømmen til virkelighed. Det kræver en økonomisk satsning, der rækker udover museets egen formåen – og kræver i særdeleshed støtte fra pionerer, der deler museets
vision, og tør satse stort for at hjælpe drømmen på vej.

’Vikingeskibsmuseets Venner’ finder en kvart million

Foreningen 'Vikingeskibsmuseets Venner' har valgt at give museet en gave på en kvart million kroner for at sætte gang i arbejdet med at genskabe rekonstruktionen af Roskilde 6, der er det længste vikingeskib, man har kendskab til. Pengene er sammensparede kontingentkroner fra tre år, og formand for venneforeningen, Ole Christiansen glæder sig over, at medlemmerne kan bidrage til at flytte Vikingeskibsmuseets forskning fremad.
– Jeg er meget, meget stolt over, at det kan lykkes os at samle penge sammen, så det her kan gå i gang, og jeg kan ikke finde bedre hjerteblod for en forening som os end at støtte det her.

Så mangler der bare 30 mio.

De 250.000 kroner går til at udarbejde rekonstruktionstegninger, lave en formidlingsplan og det materiale, der skal bruges til at søge om de 30 millioner kroner selve byggeriet af langskibet er anslået at komme til at koste.

– Vikingeskibsmuseet Venner skaber med deres donation forudsætningen for, at vi overhovedet kan drømme om dette kæmpe projekt - og finde den nødvendige finansiering, fortæller Museumsdirektør for Vikingeskibsmuseet Tinna Damgård-Sørensen.

Om Projekt Roskilde 6- langskibet

Byggeriet af verdens længste vikindeskib. vil koste over 30 millioner kroner og kræver fondsdonationer, men gaven fra museumsvennerne giver Vikingeskibsmuseet mulighed for at gøre forarbejdet og udarbejde det materiale, de skal bruge for at sætte gang i den proces.

Projektet ’Roskilde 6-langskibet’ skal blive et forsknings- og formidlingsprojekt, der omfatter rekonstruktion og afprøvning af skibet i fuld skala samt publikation af arbejdet fra udgravning over dokumentation til rekonstruktion og afprøvning – samt en fortolkning af skibet i en kulturhistorisk kontekst.

Formålet med at bygge langskibet i fuld størrelse understøtter Vikingeskibsmuseets håndværks- og rekonstruktionsmiljø, og styrker museets eksperimentalarkæologiske forskning, så ekspertisen fastholdes, og museets specialiserede håndværksmiljø næres gennem uddannelse af lærlinge og samarbejder med håndværksmiljøer fra både nationale og internationale institutioner.

Selve byggeriet skal foregå over en periode på 4-6 år.

Fakta om Roskilde 6-langskibet

Langskibet Roskilde 6 blev udgravet i 1996-97 i forbindelse med etableringen af Vikingeskibsmuseets Museumsø og -havn.

Skibet blev fundet sammen med yderligere otte skibe fra vikingetid og middelalder, der lå gemt ud for det, der engang var Roskilde havn.

Skibet er 37,4 m langt – og dermed verdens længste vikingeskib, 3,5 m bredt -og krævede et mandskab på 100 mand.

Analyser af skibstømmeret viser, at skibet sandsynligvis er bygget i Sydnorge omkring år 1025.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen