Dansk Søredningsselskab har haft en travl sommer. Hele 535 gange har Søredningsselskabet måttet rykke ud til havarier, imod 425 gange sidste år.
I år er antallet af uheld og ulykker med fritidsfartøjer steget med 25% i forhold til 2017. Det har presset Dansk Søredningsselskab til det yderste. Ved Lynæs og Hundested har de i perioder været oppe på fire-fem aktioner dagligt. Over 60 procent af aktionerne skyldes motorstop eller grundstødning.
En kombination af det fantastiske sommervejr og mange uerfarne sejlere, er ifølge Sten Emborg fra Søsportens Sikkerhedsråd en sikker cocktail, der ofte medfører havari
– Lær at sejle, inden du tager ud på egen hånd, og planlæg din rute ordentligt. Og hvis motoren ikke er renset for kondensvand, der opstår henover vinteren, medfører det ofte motorstop, siger Sten Emborg til sn.dk.
Han anbefaler, at man nærlæser Søsportens Sikkerhedsråds tjeklister og sejlråd, før man begiver sig ud på søen.
Hos FLID, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark kommer tallene ikke helt bag på direktør Jesper Højenvang.
– Der har været rekordmange overnatninger i danske havne i sommer, så der har været usædvanlig mange både på vandet. Og flere både betyder også flere uheld, siger han.