Fire medlemmer af Strib bådeklub har renoveret en gammel damjolle, og monteret en el-motor i den. Der skal nemlig mere liv på Strib Havn, så bådeklubben kan tilbyde en familie, en gruppe skoleelever eller en flok tidligere sejlere en tur på Lillebælt. Det skriver fyens.dk.
– Der er sådan set gang i bådeklubben i dag, hvor cirka 50 mennesker mødes hver mandag for bare at spille kort. Men det må jo ikke gå i stå, siger Per Stub Olsen, der sammen med tre andre medlemmer i klubben – Helge Borre, Erling Storm og Marijan Surini – har taget initiativet til at anskaffe båden.
Erling Storm er i øjeblikket i gang med at renovere den nye båd, en gammel fiskerbåd – mere nøjagtigt en damjolle på 21 fod fra Langeland. Målet er at have den klar til søsætning i starten af september. Når den er sejlklar, er det ideen, at ikke-medlemmer kan booke den gratis en dag om ugen, hvor en af de fire initiativtagere står klar til at være skipper, hvis vejret tillader det. Bådeklubbens medlemmer kan bruge den nye el-drevne båd resten af ugens dage, hvor de selv kan tage den med ud, når de lige har bestået en prøve i at styre den.
– Forestil dig, at hvis du får besøg af børnebørnene eller bare ønsker at tage på fisketur eller badetur, så kan du gå ned og tage en tur ud med båden. Det skal være noget, der kan samle os om klubben, som skal være et kulturcenter, men samtidig kan hjælpe os med at skaffe nogle nye medlemmer, siger Per Stub Olsen
Ikke meget vedligehold
– Vi har i forvejen sejlbåde, som vi bruger til at undervise elever på, og det har generet nye medlemmer, men det kræver noget arbejde at tage ud på dem, i modsætning til sådan en el-drevet båd, som der ikke er det store vedligehold i, fordi der ikke skal skiftes olie og lignende, forklarer Helge Borre.
– Det her handler om at skabe mere liv på havnen i Strib og bidrage med noget nyt til klubben, som også har rigtig mange ældre medlemmer, der ikke længere selv har båd eller kræfter til at håndtere en sejlbåd, slutter Per Stub Olsen.
Strib Bådeklubs nye elektriske delebåd er finansieret af en bevilling på 70.000 kroner fra Friluftsrådet i samarbejde med Velux Fonden.