Så er der endnu en udgave af det nye magasin BÅD på gaden, og her i Juni udgaven får du 116 sider spræng fyldt med inspirerende læsestof i et magasin, hvor fordybelsen og troværdighed sikrer kvalitetstid omhandlende det vi alle holder af - sejlsport.
Her på sitet kan du nederst læse Øverups leder, som i denne måned sætter fokus på al den polemik der har været i forbindelse med World Sailings valg af nye OL både. Øverup viser faktisk lidt medlidenhed med præsidenten som er dansk - Kim Andersen, men er det nu også rigtigt? Læs og vurder selv...
Aktuelt har vi været forbi Flakfortet - nutidens ballade, og fortidens historiefortælling - vi ser tilbage på historien om den populære ø midt i Øresund, dette og meget mere:
Flakfortet i politisk stormvejr
Kort og godt
Nyheder fra bådbranchen.
Kulturkamp på Flakfortet
Sejlerparadis og historien bag.
Tag vest på!
SejlSikkert-ambassadør vil have sejlerne til altid at bruge redningsvesten.
Livliner og positionssendere
Disse to vigtige ting giver ekstra tryghed om bord.
Maritime lækkerbiskner
Nyt til båden og besætningen.
El-motoren er blevet voksen
Fordele og ulemper med en el-motor.
Oceanis 51.1 og Sense 51
To nyheder fra Beneteau med masser af plads.
Skønne norske havne
Sørlandet er et populært mål for sejlerferien.
Stjernedrys over danske havne
”Michelin-stjerner” til danske lystbådehavne.
1000 km i en husbåd
Købt i Holland og sejlet hjem til Danmark.
Nye både
Nyheder fra bådbranchen.
Brugtbåd – Marex 280 Holiday
Populær familiebåd holder prisen.
Kitesurfing i bølger
Fantastiske oplevelser på de danske bølger.
Formel 2 i Aalborg
Nyt dansk talent på vej til tops.
Gør-det-selv: Sikker havneplads
Sådan undgår du at ødelægge stævnen, hvis fortøjningen knækker.
Gør-det-selv: Når klampen rives løs
Er uheldet ude kan du selv reparere skaden.
Boatindex
Et udvalg af sejl- og motorbåde fra Bådmagasinets site.
Guiden
Gode maritime tilbud fra branchen.
Stakkels Kim Andersen
Fristes jeg næsten til at skrive. Kim blev i 2016 valgt som præsident for World Sailing (tidligere ISAF, red.) – og sidder netop i skrivende stund her medio maj og sveder ved dagslange møder, der handler om sejlsportens fremtid i OL-sammenhæng.
Hvorfor så lige stakkels? Jo, når man skal forsøge at samle hele verden, så kan det ikke undgås, der vil blive bragt skarp kritik frem fra nord og syd, øst og vest – også mod en personligt.
Det er simpelthen en ”Mission: Impossible” at opnå enighed om sejlsportens fremtid i OL-sammenhæng hele vejen rundt. Der er store lobby-kræfter i spil, og alle har en mening. Nogle sejlere må betale prisen, da sammensætningen af OL-bådklasser helt sikkert vil ændre sig, og det vil naturligvis være ærgerligt for hvem det måtte berøre, men det er altså ikke verdens og sejlsportens undergang, hvis en jolletype ikke længere er at finde på OL-programmet.
Men hvad er det egentlig det hele handler om? Det kan være ganske svært at beskrive på kun en enkelt side, som jeg har til rådighed her, men jeg gør forsøget. IOC har et ønske om at udvikle OL på en måde, så det fungerer optimalt for tv-seere verden rundt – Money Talks. Man skal kunne skelne de forskellige kapsejladser fra hinanden, også selv om man ikke ved noget specielt om sejlsport. Variationen er vigtig, og ligestillingen mellem kvindelige og mandlige deltagere skal være 100 %. Det sidste ligger faktisk som en bunden opgave fra IOC.
Paul Elvstrøms kendte holdning til OL og sejlsport ender med at blive udslagsgivende. Elvstrøm var klart en fortaler for, at OL udelukkende skal være for de unge og atletiske sejlere med fart og action. Der er ikke plads til kedelige OL-klasser. Tænk at manden med stor sandsynlighed ender med at få ret.
Tilbage til stakkels Kim Andersen som på forskellige sociale netværk bliver svinet til – sågar af danske sejlere. Jeg tænker umiddelbart, om det mon er den rigtige måde at angribe dette på? Kim Andersen har som præsident naturligvis en indflydelsesrig rolle, men det er tankevækkende at de helt store sejlsportsforbund faktisk har været opsigtsvækkende tavse i denne her meget komplicerede proces.
Et af de afgørende forslag er faktisk stillet af det rumænske sejlsportsforbund. Det vil blive alt for kompliceret at fremføre dette her, men konsekvensen, hvis det bliver gennemført, vil påvirke dansk sejlsport umådelig lidt. Det vil i så fald kun være 470’eren, der må lade livet. En jolle som de danske sejlere alligevel ikke har deltaget i ved OL i mange år. Det vil helt sikkert være ”billigt sluppet” for det danske OL-sejlerlandshold, og jeg sender personligt en venlig tanke til Kim Andersen.
Se muligheder frem for problemer. Forandringens vinde blæser også i OL og sejlsport sammenhæng. Hvis du ikke er under udvikling, så er du helt sikker under afvikling.
Rigtig god læselyst.
Søren Øverup