Mindeord: Niels Ehrhardt – sejlsportens udenrigsminister

Sejleren og erhvervsmanden Niels Ehrhardt gik bort den 20. maj i en alder af 88 år, efter en kort sygdomsperiode. Niels boede det meste af sit liv i Skovshoved, hvor han var medlem af Kongelig Dansk Yachtklub og Skovshoved Sejlklubog, og havde sin daglige gang på Skovshoved Havn, hvorfra han har sejlet aktivt gennem årene i sine mange forskellige både og stadig var aktiv på vandet trods sin høje alder.

Niels betydning for dansk sejlsports internationale profil og image har været uvurderlig, og har medvirket til at skabe enorm respekt om dansk sejlsport og bane vejen for relativt stor indflydelse på udviklingen af sejlsporten på globalt plan. Paul Elvstrøm og Niels Ehrhardt har på hver sin måde være med til at sikre et unikt image for dansk sejlsport på globalt plan.

Niels Ehrhardt mere end 20 årige indsats som dansk sejlsports ’udenrigsminister’ har sikret dansk sejlsport stor politisk indflydelse i den globale sejlsportsorganisation, og stadig den dag i dag. Dermed har dansk sejlsport haft stor indflydelse på udviklingen af international sejlsport, lige fra ungdoms bådklasser, internationale mesterskaber til de olympiske sejlsportsdiscipliner, reklamebestemmelserne, kapsejladsregler, konkurrenceformater og meget mere.

Efter endt formandsperiode i Kongelig Dansk Yachtklub fra 1975-1979, blev Niels Ehrhardt af Dansk Sejlunions daværende formand Ole Jacobsen opfordret til at repræsentere dansk sejlsport på den internationale scene i den globale sejlsportsorganisation, dengang International Yacht Racing Union, nu World Sailing.

Niels første international post var i 1980, hvor han blev indvalgt i Boardsailing Committee i den periode hvor windsurfingen var en helt ny sejlsportsdisciplin og kom på det olympiske program første gang i 1984 i Los Angelos.

I 1983 blev Niels indvalgt i organisationens vigtigste sportslige komite, Class Policy & Organisation Committee, senere blev omdøbt til Events Committee der bedre beskriver komiteens opgave, nemlig at træffe alle afgørende beslutninger om sejlsportens internationale mesterskaber, konkurrencer, formater og bådklasser herunder ikke mindst sejlsporten på det olympiske program. Han sad i komiteen i en ubrudt periode frem til år 2000, den sidste periode som formand for komiteen.

Niels fik for alvor sikret dansk sejlsport international respekt, anerkendelse og politisk indflydelse. Han var en klog strateg, og samtidig meget diplomatisk og åben for ideer og input fra alle sider. Han blev højt respekteret og afholdt af internationale repræsentanter fra hele verden for sin diplomatiske og charmerende facon, hvorpå han bidrog til løsning af selv de vanskeligste opgaver.

Samtidig havde Niels en klar opfattelse af, hvad der gavnede sejlsportens udvikling og fremtid. For eksempel satte Niels sig i starten af 1990’erne sammen med Paul Elvstrøm og et par andre i dansk sejlsport, og formede på basis af Paul’s vision for sejlsportens fremtid som olympisk idræt et strategisk dokument, som fik afgørende indflydelse på sejlsportens fremtid. Dansk sejlsport stod bag en række forslag som moderniserede sejlsportens OL-program, og førte til valg af en skiff-jollen 49er, en moderne katamaran med asymmetrisk spiler og dobbelt trapez, først Tornado og nu Nacra 17, samt RS:X som en ny tidssvarende windsurfing disciplin.

Da Niels Ehrhardt ønskede at afslutte sin 20-årige indsats i international sejlsport, var han med til at sikre dansk sejlsport fortsat indflydelse i World Sailing. Det var Niels som overtalte Kim Andersen til at overtage posten som dansk sejlsports nye ’udenrigsminister’, da han trak sig i efteråret 2000. Kim fortsatte arbejdet i Council, Events Committee og Equipment Committee, og blev i november 2016 valgt som præsident for World Sailing. På den måde var Niels fremsynethed med til at sikre dansk sejlsports fortsatte indflydelse i international sejlsport, også den dag i dag.

På Europæisk plan var Niels med til at starte European Union Sailing Federation i midten af 1980’erne, hvor han fra 2000 til 2006 varetog sin sidste internationale post som præsident for denne organisation, hvor alle opgaverne blev overført til et nyt fælles europæisk forbund, European Sailing Federation.

Dansk sejlsports internationale arbejder har stærke rødder i samarbejdet med de nordiske sejlunioner, som danner en regional gruppe med sæde i den internationale bestyrelse, hvor han sad i 3 perioder, fra 1982-1985, 1990-1993 og senest 1997-2000. De nordiske landeblev sikret stor indflydelse, og dette illustreres bedst ved, at Kim Andersen nu er den tredje World Sailing præsident fra Norden gennem fire årtier.

Niels var gennem 1980’er formand for Dansk Sejlunions windsurfing udvalg, og sad i DS Hovedbestyrelse fra 1981 til 1987 som repræsentant for Kongelig Dansk Yachtklub, og i samme periode i unionens forretningsudvalget. Under hele perioden var Niels tilforordnet DS bestyrelse.

Niels var selv en meget aktiv sejler indtil sin bortgang. Han sejlede gennem 22 år sin Molich 10 Meter ”Joker”, og den blev i en alder af 77 år skiftet ud med en Brenta 38, en super moderne kulfiber båd med elektriske og hydrauliske systemer, designet af italienske Luca Brenta, fadder til en række Wally både.

Niels Ehrhardt blev for sin helt unikke indsats hædret med både Dansk Sejlunions Ærestegn i 1988 og World Sailing Gold Medal i 2000. Endvidere blev Niels i 2001 hædret med Danmarks Idræts-Forbunds Ærestegn for sin unikke indsats for dansk idræt.

Æret være Niels Ehrhardts minde.

Niels Ehrhardt bisættes fra Skovshoved Kirke den 30. maj kl. 12.30.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen