Onsdag d. 9. maj om morgenen anløb fyrskibet Gedser Rev, Helsingør Havn. Fyrskibet, der i mange år lå fast på Lappegrunden ud for Helsingør, er nu tilbage i sin gamle havn. Fyrskibet blev bugseret fra Nyhavn til Helsingør, en tur der tog ca. fire timer.
’ Vi er så glade for, at Gedser Rev kommer nu – lige op til vores store træskibstræf i pinsen, hvor ca. 100 andre gamle historiske skibe kommer til Helsingør ’, siger havnechef i Helsingør Kommune, Jesper Schrøder til Helsingør Dagblad.
Fem-årig aftale
Helsingør Kommune har lavet en fem-årig aftale med Nationalmuseet om at have Gedser Rev liggende i havnen – i Dok 2, der for nyligt blev renoveret og nyindrettet til historiske skibe.
Helsingør Kommune og havnen har forpligtet sig til at passe godt på skibet og i tæt samarbejde med M/S Museet for Søfart at formidle dets historie over de næste fem år.
Drives af frivillige
Planen er, at museumsskibet skal drives af frivillige med tilknytning til det nye maritime værksted Hal 16 i Værftshallerne. Det er håbet at drift og vedligeholdelse først og fremmest kan finansieres ved hjælp af fondsstøtte.
Kæmpe træskibstræf i pinsen
100 gamle træskibe, heriblandt nogle af de mest berømte, danske sejlskibe og mellem 600 og 800 besætningsmedlemmer vil i pinsen (18. til 21. maj) besøge Helsingør Havn, og sørge for at Gedser Fyrskib får passende selskab. Det er Træskibs Sammenslutningens pinsetræf, der i år har valgt Helsingør – og Fulton, for blot at nævne en, kommer. Der forventes op imod 30.000 gæster, så læg vejen forbi, det bliver ikke kedeligt.
Om Gedser Rev fyrskib
Fyrskibet Gedser Rev (Fyrskib XVII) var fyrskib fra 1895–1972. Det 35,5 m lange fyrskib XVII på 196,96 BRT blev bygget på N.F. Hansens Værft i Odense i 1895. Fyrskibet var i begyndelsen placeret på Lappegrunden 2 km nordvest for Helsingør, og i 1921 blev det placeret på positionen Gedser Rev. Under Anden Verdenskrig forlangte den tyske værnemagt fyrskibet fjernet fra denne position på grund af risikoen ved en nærliggende minespærring, men i slutningen af 1945 vendte det tilbage til Gedser Rev. Besætningen var på syv mand: En skipper, en telegrafist, en tømmermand, en kok og tre matroser. Fyrskibet blev taget ud af tjeneste i 1972 og oplagt på Flådestation Holmen. Senere blev fyrskibet flyttet til Nyhavn i København, hvor det lå i mange år. Under den kolde krig spillede fyrskibet en særlig rolle i Søværnets farvandsovervågning, fordi det lå ved indsejlingen fra Østersøen til den vigtige transitrute T (tango) gennem Storebælt og Kattegat.
Læs mere om fyrskibet på Nationalmuseets hjemmeside.