Bavaria Yachtbau og samtlige ansatte går en svær tid i møde. Det er en realitet efter at Tyske Yacht fra pålidelig kilde kan oplyse at aktionærerne bag koncernen, Oaktree og Anchorage trækker finans-tæppet væk under bådværftet, og erklærer dem konkurs!
De to kapitalfonder ønsker ikke at tilføre yderligere kapital til virksomheden, og gælde skulle udgøre flere hundrede millioner Euro.
Siden 2015 har det været direktør Lutz Henkel der har stået på broen, men han er fratrådt ifølge en fælles aftale, om manden havde fået et tilbud han ikke kunne sig nej til, eller om det er en konsekvens af de dårlige resultater fortæller historien ikke, men begge nyheder kommer som en stor overraskelse!
Bavaria har trods alt set godt ud, og trukket store overskrifter, seneste ved Boot Düsseldorf med deres ’Bavaria World’ og seneste udvikling har også set godt ud for omverden.
C-serien tegnede på succes. Senest C45 som dog blev fulgt op af en C65 der slet ikke nåede sammen popularitet. C65 blev hurtigt dømt som en kopi/reproduktion af Salone S650 i opgraderet version.
Som så tit set ved konkurser, så hersker der store udfordringer på de indre linjer, hvilket også forlyder skulle være tilfældet hos Bavaria. Store og alvorlige udfordringer med produktions- og leverancerne, og efter man ændrede deres samlebåndsproduktion kom de aldrig op i gear.
Dette ses tydeligt på C57’eren som der faktisk kun er leveret fire stk. Af på et år, men med en væsentlig større ordrebeholdning, og samtidig mener flere i den maritime branche at værftet har været for længe om at forny flåden, og i stedet solgt både med store rabatter, for at få solgt deres lagermodeller.
Yacht skriver at en officielt erklæring om værftet er under udarbejdelse om insolvensen erklæringen.