Knarr klassens mindeord om Hans Kongelig Højhed, prins Henrik

Det er med stor sorg, at Dansk Knarr Klub, har modtaget besked om HKH Prins Henriks bortgang, hvilket er et stort tab for ikke mindst sejlsporten. Vi sender vores kondolencer til Hendes Majestæt Dronningen og den kongelige familie.

En stor Knarr sejler takker af og afmønstrer

Midt i 60érne kom en franskmand til byen, tiltrukket af en ung dansk prinsesse. Galant kyssede han hende, og franskmanden blev hendes udkårende prins. Eventyret om Hans Kongelig Højhed Prins Henrik kan begynde.

Som det hør og bør i de finere kredse, blev prinsen og kronprinsessen gift ved et storslået bryllup i sommeren 1967 i Søværnets kirke Holmens Kirke. Brylluppet havde sat mange tanker i gang over hele kongeriget, hvad skulle brudeparret dog have i bryllupsgave?

I KDY, havde en gruppe af sejlere vist sig parat til at skaffe de økonomisk nødvendige ressourcer, så længe klubbens bestyrelse formåede at tænke stort.

Det blev til en ny knarr Knarr OD 57 døbt af kronprinsessen, overrakt til brudeparret ved et storslået arrangement i Skovshoved Havn. Prinsen havde ikke sejlet før. Men det lærte han, efter at grønthandleren i Hellerup, Børge Malm blev sat på opgaven. Faktisk blev Prins Henrik grebet af sporten og miljøet i Knarr klassen, og med grønthandleren som sailingmaster deltog de flittigt i mange stævner.

Efter nogle år spurgte Børge Malm forsigtigt, om hoffet ikke også kunne bidrage til de bajere, der blev hevet op af kølsvinet? Prinsen replicerede: ”Gud, øllerne, det troede jeg var en del af bryllupsgaven”.

Til- og afrigning var ikke prinsens interesseområde, til gengæld stod han for det kulinariske. Så køletaske med frokosten til besætningen, var naturligvis kreeret af prinsen og produceret i det royale slotskøkken.
OD 57 blev efter nogle år skiftet ud med OD 71 Triton II og i den sidste periode omkring 1983 med OD 115, der var holdt i de royale blå farver.

Prins Henrik deltog gerne i Knarrernes sommerstævner. I 70érne og begyndelsen af 80érne bar Prins Henrik Knarr klassen i mange år. Eksempelvis 58 både til DM i Hellerup, sommerstævne i Præstø med mere en 50 både.

Til International Knarr Championship IKC 1974 i San Francisco skulle det danske hold optræde med lancier til Mid-Week middagen. Der var trænet ihærdigt med 3 danseaftener og træner i Hellerup Sejlklub. Og Prins Henrik havde naturligvis sin egen version, der festligjorde det danske holds optræden og til stor inspiration for andre.

Da Prins Henrik nærmede sig de 70 år, var det igen KDY´s bestyrelse, som stod med opgaven om at udtænke hvad gaven skulle være. Det blev en model af en knarr vævet i guldtråd. Så Prins Henrik har over tid fået to knarrer af KDY.

Gennem alle årene var Prins Henrik altid gæstfri. Når lejligheden bød sig inviterede han altid sejlerne med hustruer og gaster ombord på Dannebrog, og på denne måde videreførte de stolte sejl traditioner, som Kongehuset har.

Prins Henrik var altid parat til, at stille op når sejlsporten kaldte. Prinsen nød at give noget tilbage til den sport, som han holdt så meget af.

Æret være hans minde
Dansk Knarr Klub







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen