3DL hører fortiden til - nu udelukkende 3Di

Starten på 2018 markerer et definitivt skift fra 3DL til 3Di. De seneste 10 år har North Sails blandt andet brugt på at transformere deres 3D-produktion fra laminerede 3DL-sejl til 3Di-kompositsejl, og North Sails har systematisk omdannet produktionsanlæggene i Minden, Nevada og Sri Lanka fra 3DL og panelsejl til ren 3Di. Det sidste 3DL-sejl blev støbt i september 2017 og siden har produktionen stået på 3Di.

Både Minden og Sri Lanka kører nu med dobbeltskift, så de syv tapefremstillingsmaskiner (ATL) i Minden og de fem i Sri Lanka kan køre i døgndrift. ATL- og imprægneringsudstyret leverer grundelementerne til 10 justérbare 3D-forme. Sri Lanka står for fremstillingen af sejl til både på op til 50 fod, mens Minden tager sig sejlene til Superyacht, Volvo Ocean Race og større kapsejladsbåde.

3Di til tursejlere

'Udvidelsen af Sri Lanka-produktionen sker i kølvandet på den succesfulde modtagelse, som både 3Di RAW og 3Di NORDAC har fået. Vi kan nu leverer 3Di-sejl til alt fra 18’ Skiff i Australien til 100’ Ultime i Frankrig. Vi kan med stolthed siger, at North Sails’ 3Di-sejl har været medvirkende faktor til, at rigtig mange kan stille sig øverst på podiet til VM, EM og grand prix-sejladser verden over. Med 3Di NORDAC håber vi, at flere tursejlere kan få lige så stor glæde af teknologien, som kapsejlerne har' udtaler North Sails til pressen.

Bekking tilfreds

En af de mest rutinerede VOR skippere, Bouwe Bekking, på Team Brunel, er yderst tilfreds med 3Di - '35.000 sømil indtil videre og 3Di-sejlene fra North har været uovertrufne. Giv storsejlet en gang maling, og jeg sikker på, at alle ville tro, at det er et helt nyt sejl. Det gælder også for forsejlene. Man kan se, at de er blevet brugt, men formen holder. Det ville tage de fleste sejlere et helt liv at tilbagelægge så mange mil, så jeg ved godt, hvad jeg ville købe til min båd.

1.200 ansatte

3D-fabrikken i Minden er hovedsæde for udvikling, research, teknologi og produktion af de 3Di sejl, som North Sails har patent på. Sri Lanka er en state of the art-produktion med små 1.200 ansatte, der supplerer Minden, så vi kan møde den høje efterspørgsel og leverer sejl til hver en havn i hele verden.

Vores 72 ingeniører og designere sørger for, at udviklingen fortsætter og at sejlene passer præcis til din båd og dine ønsker, mens vores research- & udviklingsteam sikrer sig, at vi til en hver tid har den mest effektive proces og at materialerne er de ypperste.

1 NS NS Production Story graph 01

3DL udfaset til fordel for de nye 3Di. Sidste 3DL sejl har forladt North Sails loftet, og i fremtiden kan du også få 3Di til tursejlads.  







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen