Forsikringsafgiften spænder ben for maritim turisme i Danmark

Flere steder i Nordtyskland og Sverige er der de seneste år opstået virksomheder, som specialiserer sig i at udleje både til turister. De lejer ud til de mange sejlere, der ikke ønsker at eje en båd, men som stadig gerne vil opleve den frihed og glæde, sejlads giver.

I Danmark ser vi også enkelte aktører på området, men ikke noget i sammenligning med udviklingen i vores nabolande. En af grundene til, at forretningen ikke har vundet større indpas, er forsikringsafgiften på både - en særlig dansk afgift, som ikke findes i vores nabolande. Afgiften betyder, at der skal betales 13.400 kr. i afgift til staten for en båd, der koster 1 mio. kr.

Forsikringsafgiften spænder dermed ben for udvikling af den maritime turisme rundt langs danske kyster, da det ganske enkelt er svært at få forretningsmodellen til at hænge sammen, når der skal betales store i afgifter til staten.

De seneste 10 år er antallet af overnatninger i de danske lystbådehavne faldet med næsten 20 pct. Det svarer til en tabt omsætning på over 100 mio. kr. Samtidig oplever bådbranchen, at danske arbejdspladser hver vinter sejler ud af landet, når både sejles til vinteropbevaring i udlandet som følge af forsikringsafgiften.

Regnet på forslag

Derfor har Dansk Industri udarbejdet et forslag til, hvordan man kan halvere forsikringsafgiften på både. Vi har regnet på, hvor mange både der bliver sejlet til Sverige og Tyskland, og sammenholdt det med den deraf følgende manglende aktivitet i den danske bådbranche, både i form af tabt vinteropbevaring, alm service som motorservice og små reparationer, samt mindre tilkøb i den forbindelse.

Halvering af afgift

Dansk Industri vurderer, at en halvering af den nuværende afgift vil fjerne incitamentet for langt hovedparten, at få bådene opbevaret i udlandet henover vinteren Det betyder godt nok, at staten umiddelbart går glip af indtægter fra afgiften, men de bliver opvejet af de øgede momsindtægter m.m. - som følge af den øgede aktivitet i Danmark.

Ovenstående er nødvendigt for at styrke den maritime turisme i Danmark, og forbedre vilkårene for den velfungerende og traditionsrige danske bådbranche.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen