Prisen, der de seneste år er gået til meget forskellige produkter, men overvejende til det nyeste elektroniske vidunder, går i år til de innovative tursejl, 3Di Nordac. Begrundelsen er, at North Sails har taget den avancerede teknologi udviklet til sejlads på højeste niveau, til at udnytte polyesterens egenskaber fuldt ud, og kreeret en produktlinje, så alle nu kan få glæde af den.
I sidste uge annoncerede SAIL Magazine, at deres Pittmans innovationspris går til North Sails i år.
”Med deres nye 3Di NORDAC -sejl har North kombineret omkostningsniveauet og den lange holdbarhed fra de traditionelle sejl med 3Di-processen ved at bygge dem i ren polyester, hvor polyesterfilamenter i polyester-resin danner den grundlæggende 3Di-tape”, som bladet SAILs redaktør Charles J Doane formulerer det. ”Resultatet er et sejl med lang holdbarhed, der er lettere, mere formstabilt og mere mug-resistent, end traditionelle vævede sejl er – win, win for tursejlerne kloden rundt.”
Siden juni 2017, hvor vi lancerede 3Di NORDAC, har de revolutionerende sejl vagt stor begejstring blandt både sejlere og branchens eksperter. Vi har modtaget flere ordre og priser i løbet af den relativt korte periode, end vi havde turdet håbe på. At dommerne fra SAIL Magazine nu også anerkender muligheden for, at flere sejlere kan gøre brug af den unikke 3Di-teknologi, bekræfter, at nytænkning på et traditionelt marked var tiltrængt.
North Sails’ øverst chef, Dan Neri, har følgende kommentar til prisen:
”I 2015 så vi muligheden for at kunne revolutionere udbuddet på cruising-markedet. Vi var overbeviste om, at vi havde udviklet noget helt unikt med 3Di NORDAC og det har vi hermed fået bekræftet.”
Han fortsætter: ”3Di NORDAC ligner de velkendte hvide sejl, men har en glattere, stærkere og mere formstabil facon samtidig med, at prisen er konkurrencedygtig. Vi vil gerne takke komitéen for at anerkende dette unikke produkt med Pittmans innovationspris. Kontrol over bådens drivkraft med sejl, der responderer er essensen i den oplevelse, som vi ønsker at give tursejlere. Med mere balance, mindre pres på roret, mindre afdrift og lettere håndtering leverer 3Di NORDAC lige præcis det!”
”Andre sejlmagere vil nok argumentere for, at Aramid og Dyneema danner ”bedre” sejl, og at polyester ikke er avanceret nok eller har egenskaberne. North Sails er overbeviste om, at polyester stadig er det rette materiale til tursejl. Enhver form for nedbrydning – stræk, kompression, knæk eller krymp – af sejlet mindsker dets ydeevne. Fokus på at forstærke sejlet i belastningsretningen er nødvendig. 3Di-sejl er betydelig mere strækresistente, end noget andet sejl i verden. Polyester har lang holdbarhed (UV-, knæk-, slid- og strækresistens), er let og nemt at forme. Sejlerne kan nyde godt af den stærke overfalde, den stabile facon og de integrerede reb, der holder formen og letter håndteringen i al slags vejr.”