X-yachts har igennem en del år kørt to serier både – Xp og Xc. P for performance, C for cruising. Som inkarnerede fans vil vide, er Haderslev-værftet nu i fuld gang med at udbygge en ny serie både, som på mange måder placerer sig imellem de to.
X49
De første to modeller, som allerede er på markedet, er henholdsvis 43 fod og 65 fod. I går, under verdens største bådmesse i Düsseldorf, blev den næste model i den nye serie præsenteret. Det er en 49 fods båd, X49. Bådjournalister fra mange lande var tilstede under verdenspremieren, og oplevede en X anno 2018: Rene linjer, en lav profil over dæk, og en skrogform med fyldige ender og moderate linjer i familie med de øvrige Niels Jeppesen-konstruktioner.
Lyst og lækkert. Den nye X49 er yderst indbydende under dæk.
Vinduer i cockpitkarme
Cockpit-karmene er ret høje, og forsynet med vinduer som peger udad – en ny løsning, som giver luft og lys til de agterste dele af bådens indre. Båden er støbt i epoxy med stålramme, og der er en dinghy-garage under cockpit. Normalt er der ikke løjgang, men man kan bestille en nedsænket løjgang som kan betjenes elektrisk. I designet er der afsat plads til vaskemaskine, så høj komfort og lange ture er noget som er tænkt ind i båden. Der er flere alternative apteringsløsninger at vælge imellem.
Vægtfordeling
”Samtidig er det en X, som har vores DNA”, siger Niels Jeppesen. ”Vi går længere end de fleste konkurrenter for at lave en velsejlende båd, og bruger mange ressourcer på netop det. For eksempel ligger tankene under dørken, og der er i det hele taget tænkt meget over vægtfordelingen hele vejen igennem. Rig og dæksudstyr bærer præg af, at det er ægte sejlere der står bag. De her både sejles primært på tur, men de skal stadig være virkelig velsejlende, og kunne gøre sig gældende også i kapsejlads.”
De første 10 både er allerede solgt – fra tegningerne alene. Der er kun plads til to byggenumre mere i år, så man skal være hurtig på aftrækkeren, hvis man skal sikre sig en X49 i 2018.
Stilrent dæk og flotte linjer på den nye X49