Dødsulykken i Clipper Race, får nu Royal Yachting Association til at udsende et sikkerhedsadvarsel - Singlehand-sejlere bør også læse med!
Dødsulykken 19. november på jorden rundt kapsejladsen Clipper Race, hvor en 60årig sejler blev skyllet af fordæk på trods brug af livline, får nu Royal Yachting Association til at udsende et sikkerhedsadvarsel for brugen af karabinhager i forbindelse med livliner.
Clipper Race er en jorden rundt etape kapsejlads, hvor betalende gæster kan deltage på et eller flere ben sammen med en professionel skipper. I 2017-18 udgaven af regattaen deltager 11 one design både, og på en af disse (hotelplanner.com, red) deltager faktisk også en dansk sejler. Mere herom på et andet tidspunkt.
Havde livline på
Blandt de betalende den 19. november var Simon Speirs, en 60årig pensioneret advokat. I Sydhavet på et ben fra Cape Town til Fremantle var han på fordækket for at bistå under et sejlskifte. Det blæste 10-20 m/sek, da en bølge ramte ham, og han røg over bord. Selv om han havde hooket sin livline i jacklinen på dækket, blev han separeret fra båden, og lå i vandet i 36 minutter. På mirakuløs vis lykkedes det besætningen, at lokalisere og bjærge ham tilbage om bord, hvorefter genoplivning blev forsøgt. Hans liv stod imidlertid ikke til at redde, og dagen efter blev han begravet til søs.
Dødsulykken er siden blevet undersøgt, og det er konklusionen af undersøgelsesrapporten, der nu får RYA til at udsende et sikkerhedsvarsel for brugen af livliner.
Det viser sig nemlig, at Simon Speirs ganske rigtig havde livline på, og at karabinhagen var hooket i en de liner, der monteres langs dækket (jackliner), så gasterne kan hooke sig fast, men samtidig bevæge sig relativt fri på dækket, uden at skulle klikke sig af og på.
Simon Speirs som mistede livet, efter at være skyllet over bord i Clipper Race på etapen fra Cape Town til Freemantle.
Brudstyrke falder markant!
En livline har imidlertid kun den opgivende brudstyrke, når trækket i den sker i karabinhagens længderetning.
Er uheldet ude, kan karabinhagen kinke så trækket i stedet kommer på tværs, hvilket gør krogen svag. Det var netop, hvad der skete for Simon Speirs om bord på CV30 Great Britain.
Karabinhagen var klikket på jacklinen, og da han blev skyllet over bord kom den i klemme med en af pullerterne på dækket, hvorefter karabinhange blev vredet op af et vinkelret træk, hvorefter Simon Speirs gled bort fra skibet.
Sikkerhedsvarslet fra RYA lyder frit oversat, at man skal undgå at fastgøre karabinhagen på båden på en sådan måde, at den kan komme i bekneb så trækket i den går på tværs af den designede trækretning.
Herfra vil vi anbefale det stigende antal singlehand-sejlere at tjekke deres jackliner og sikrer sig mod en lignende situation.
Du kan læse mere om dødsulykken her: