Med Københavns Byrets dom i den tragiske ulykke i Københavns havn i sommer, er det slået fast, at vandscootere ikke er legetøj. Derimod er det et højhastighedsfartøj, der skal behandles med respekt og kyndighed. Men hele sagen får konsekvenser for andre fritidssejlere, der må betale prisen for en enkelt persons vanvidssejlads.
Danske Tursejlere tager Københavns Byrets dom til efterretning men konstaterer samtidig, at den tragiske hændelse har medført, at politikerne ønsker skrappere regler for færdsel med vandscootere og speedbåde.
Blandt de skrappere regler finder vi krav om et nyt vandscooterbevis for at føre en vandscooter, ligesom der ønskes krav om lovpligtig ansvarsforsikring for vandscootere og motorbåde, hvortil der kræves et speedbådsbevis.
Men er de gældende regler ikke gode nok?
Danske Tursejlere mener, at de nugældende regler er gode nok, såfremt de bliver overholdt, og der gennemføres en systematisk politikontrol.
'Vi kan aldrig gardere os mod vanvidssejlads og vi kan ikke lovgive os ud af denne problemstilling. Kun igennem en effektiv politikontrol kan vi minimere risikoen for sådanne fremtidige ulykker. Vi er dog glade for Justitsministerens tiltag om bedre kompetencebeviser til at føre en vandscooter', siger Leif Nielsen, forretningsfører i Danske Tursejlere, og fortsætter men varslede nye regler om en lovpligtig ansvarsforsikring giver ikke meget mening, idet lovforslaget vil ramme 40.000 lovlydige motorbådssejlere med nye forsikringsudgifter – grundet ændrede forsikringsvilkår - måske omkring 100 mio. kr.
Så det er igen de mange lovlydige fritidssejlere, der skal betale for en enkelt persons vanvidssejlads, slutter Leif Nielsen.