Fra 1. januar 2018 vil det være et krav om vandscooterkørekort, og samtidig bliver vandscootere og speedbåde pålagt tvungne og dyrere ansvarsforsikringer – det vil især gå ud over sejlklubbernes budgetter, det skriver sejlsport.dk
Nye skrappe regler for færdsel med vandscootere er nu på trapperne. Det sker som en direkte udløber af maj måneds tragedie i Københavns Havn, hvor en flok kåde, unge mænd på vandscootere var impliceret i en ulykke, der kostede to unge kvinder livet. Begge de dræbte var passagerer i en mindre motorbåd, der blev påsejlet af en vandscooter i høj fart.
'Jeg er glad for, at regeringen nu kommer med en række forslag, som skal øge sikkerheden for alle dem, der er ude på vandet, lyder det i en udtalelse fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).
'Det er vigtigt, at alle kan færdes trygt og sikkert i det danske farvand og i vores havne. Vi så efter den tragiske vandscooterulykke i Københavns Havn, at der er behov for strammere regler for dem, der sejler hurtigt og ansvarsløst,' siger han videre.
Lovudkast sendt i høring
Ulykken medførte voldsomme reaktioner og krav om politisk handling. Nu fem måneder senere kommer så regeringens udspil i form af et lovudkast, hvori der lægges op til markante stramninger over for vandscootere.
Men ikke kun vandscootere. Også speedbåde (forstået som motorbåde der kræver speedbådskørekort) er omfattet af lovforslagets skærpelser, og det vil mange sejlklubber blive berørt af i form af højere forsikringspræmier.
Læs lovforslagets hovedpunkter og mere om hele sagen på sejlsport.dk.