Jakob Jensens bådværft kan fredag fejre 100 års jubilæum

I 1917 blev Jakob Jensens Bådeværft grundlagt af Jakob Jensen i Tuborg Havn. Jakob havde været i lære på det værft, der allerede lå i havnen, og efter en tur med ”København” over Atlanterhavet vendte han tilbage og overtog værftet og gav det nyt navn.

Efter nogle år i Tuborg flyttede værftet til 10 meter Bassinet ved Orient Kaj i Københavns Havn. Under 2 Verdenskrig var Jakob meget aktiv i modstandsbevægelsen, og mange jøder har været skjult på værftet inden de blev sejlet til Sverige i nogle af de både, der blev opbevaret på værftet.

Artiklen fortsætter under fotoet

IMG 3105B

Jakob fik to sønner, Skjold (på billedet, red.) og Svend, som begge blev uddannede bådebyggere. Skjold læste til skibsingeniør og overtog værftet i 1950’erne.

Fra Orientkaj flyttede værftet til Stubbeløbsgade. Der byggede man stadig nogle få træskibe, men værftet bliver mere og orienteret mod opbevaring og vedligeholdelses-og reparationsopgaver.

Grahma dukker op

I julen 1971 dukker Graham Sands op for første gang. Han var på praktikophold fra sin uddannelse i Southampton og fik som første opgave at skifte isforstærkning på en kutter – så hurtigt lærte han lange underbukser at kende.

I 1973 byggede værftet sin sidste båd – Skolebåden ”Nordvest” til Sundets Sejlklub.

Ved havnens mellemkomst blev værftet flyttet til Skudehavnsvej. Og Graham Sands blev medejer. Havnen havde blot glemt at fortælle Skjold og Graham, at man få år senere ville lukke Skudehavnen. Graham overtog herefter værftet, og det blev flyttet til den nuværende beliggenhed på Østersøvej 52.

I dag er værftet overtaget af en lille gruppe af investorer, og det drives i det daglige af en stærk gruppe af engagerede medarbejdere. Værftet er det største af sin slags langs Øresundkysten og beskæftiger 4 uddannede bådebyggere og en række lærlinge, hvoraf nogle af dem kommer med andre faguddannelser som motormand og autolakerer, og med den baggrund og en uddannelse som bådebygger udgør de et stærkt hold til at løse mangeartede opgaver for både sejl- og motorbåde.

I løbet af de sidste par år har værftet løst opgaver omkring optimering af sejlbåde med udskiftning af køle og ror, udskiftning af teakdæk, omlakering af fribord og overbygninger, udskiftning af motorer, indbygning af bovpropeller, sandblæsning af køle, udskiftning af rigge – kort sagt alle opgaver både på glasfiber-, stål-, cement- og træbåde.

Værftet fejrer sin 100 års fødselsdag fredag den 25. august fra kl 14 og så længe, der er nogen der vil fejre det med os, og det er selvfølgelig på adressen Østersøvej 52, Nordhavn.

Ny fond for bådebyggere

I forbindelse med jubilæet har værftet i samarbejde med bådebyggerskolen i Hillerød oprettet en fond, som hvert år tildeler et legat til den bedste lærling.

I stedet for gaver ved jubilæet kan man yde et bidrag til fonden på Mobilepay 16552 eller ved bankoverførsel til reg.nr. 9385, kontonummer 1110072054.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen