På årets generalforsamling tilbage i midten af marts fik Dansk Sejlunion ny formand.
Line Markert, aktiv sejler i Hellerup, satte sig i stolen efter Hans Natorp, der valgte at gå før tid.
Der er nok at tage fat på for Line Markert. Bådmagasinet valgte at give den nye formand arbejdsro. Som på andre store poster i det politiske liv, 100 dage - som vil være 6. juli, så forventes det som regel, at de første meldinger rammer 'befolkningen' - i dette tilfælde sejlklubberne. Dansk Sejlunion er sejlklubbernes forening, og selv om der er blevet væsentlig færre medlemmer af slagsen de seneste par år, så rummer unionen stadig 257 klubber.
Når jeg indledningsvis skriver, at der er nok at tage fat på, så sender jeg mine tanker i retningen af de nøgletal som peger i den gale retning, efter syv år med Hans Natorp ved roret.
Minus 10 millioner kroner i Dansk Sejlunions omsætning - i store tal fra 37 til 27 millioner kroner.
En tilbagegang på over 7.000 medlemmer, fra lige godt 59.000 til små 52.000 og som tidligere nævnt,
en tilbagegang i antal af medlemsklubber (hænger naturligvis sammen med medlemsfaldet, red.) - på 24 klubber, helt nøjagtig fra 281 til 257!
Læg dertil store udfordringer på sponsorsiden!
Det har været kendt, helt tilbage fra 2012, at TORM ville skrue ned for deres imponerende støtte til dansk sejlsport, ligesom den tidligere favorable forsikringsordning med Codan, som ydede et tilskud i størrelsesordningen på 1 million kroner nu er væk. Portotilskuddet til unionens medlemsblad, Sejler, står også for fald. Vi er i den sammenhæng nede i småpenge, men tilskuddet på små 400.000 kroner, da det var på sit højeste, falder på et tidspunkt bort.
Har der været arbejdet målrettet og længe nok for at finde en ny hovedsponsor?
Det kan jeg naturligvis ikke vide, men jeg kan da konstatere at det ikke er lykkes, og det minder måske lidt om et håndværker tilbud som Line Markert overtager – i det maritime sprog, en synkende skude.
Er der lys?
Er dette her så indledningen på nekrologen over Dansk Sejlunion? Nej, bestemt ikke.
Line Markert er ikke fru 'hvem-som-helst', og det forlyder, at der er ændringer på vej i Dansk Sejlunion. Det glæder jeg mig rigtig meget til at høre mere om. Den danske maritime presse er nemlig inviteret til et info-møde primo september 2017. Nu er det ikke så tit, man modtager en invitation med små tre måneders varsel, så jeg går ud fra alle inviterede kollegaer dukker op?
Nu har Markert jo været en del af DS' bestyrelse, som økonomiansvarlig, de seneste par år. Det kan være en fordel, men også en ulempe. 'Når man kommer fra egen rækker, må man vedstå sig arv og gæld' som medierne senest har skrevet om DRs nye nyhedsdirektør.
Men, med fuld respekt for den bunke som den nye formand skal sætte sig ind i, og de ambitiøse mål, vi kan lytte os til på vandrørene, som er under udarbejdning, så må jeg acceptere en forholdsvis langsommelig proces - ud fra devisen 'ting tager tid'.
Én ting er sikker. Jeg glæder mig til at møde op i Dansk Sejlunion til september og lytte til den plan og forandring, som det uundgåeligt kræver at få rettet op på det gode skib 'DS', som ud fra budget lander et resultat på minus 3 millioner i 2017.