Havn skifter navn

I går aftes var cirka 80 personer mødt frem til en ekstraordinær generalforsamling for at stemme om, hvad havnen, der i dag er kendt som Hundige Havn, skal hedde fremover. Det store spørgsmål, lød således: Skal Hundige Havn skifte navn til Greve Marina?

Svaret på spørgsmålet blev et klart ja, idet forslaget mødte over 90 procents opbakning ved afstemningen. Det fortæller Kurt Palmqvist, bestyrelsesformand i havnen, som glæder sig over beslutningen. "Vi vil gerne bakke op om kommunens udvikling, og vi tror, at vi nemmere kan markedsføre og brande os, fordi vi kan lægge os tættere op ad kommunen", siger Kurt Palmqvist om baggrunden for at skifte "Hundige" ud med "Greve". Samtidig mener han, at ordet "Marina" frem for "Havn" er med til at synliggøre havnens størrelse og beskaffenhed.

"Hvis du slår det op i Den Danske Ordbog, er marinaen jo en havn med faciliteter på. Derfor er det måske mere betegnende at hedde marina", siger bestyrelsesformanden, som fortæller, at alle store havne efterhånden er begyndt at kalde sig for marinaer. "Det er en udvikling i tiden. Korsør skiftede også her for nyligt fra Korsør Havn til Korsør Marina, siger han.

Is i maven

Tilbage i efteråret var spørgsmålet om navneskiftet oppe at vende i forbindelse med et byrådsmøde, hvor et flertal af partierne bakkede op om at yde et tilskud på 200.000 kroner til, at bådejerne kunne skifte hjemstavn på deres både, hvis navneskiftet blev en realitet. Det forlød dengang, at navnet på den havn, hvor en båd hører hjemme, skal fremgå klart og tydeligt på båden, og derfor skulle de cirka 800 bådejere, som holder til i Hundige Havn have udskiftet et klistermærke, hvis havnen skiftede navn.

"Men det viste sig ved nærmere undersøgelse at være forkert", fortæller Kurt Palmqvist og uddyber: "Der var nogen, der fejlagtigt startede en debat om, at bådene skulle skifte navne, og det skal de ikke. Der kan stå "Hundige", "Greve" eller "Greve Marina" på båden - det må man fuldstændig selv om"

Kurt Palmqvist understreger, at den selvejende institution bag havnen selv afholder alle udgifter i forbindelse med navneskiftet, og han forventer, at omkostningerne bliver begrænsede.

"Vi har lagt en plan om, at vi har is maven og tager det stille og roligt. Vi skifter arbejdstøj, når det er slidt op - ikke før. Vi skifter flag, når de er slidt op, og vi skifter brevpapir, når det er brugt. Sådan gør vi det simpelthen, og så får vi omkostningerne til at være stort set nul".







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen