Torben Kornum havde forleden Peter Hansen til god 'gammeldags undervisning' - men emnet var bestemt ikke gammeldags. Det handlede om at foile på et surfbræt, og i den forbindelse fangede Bådmagasinet Kornum for en snak om fremtiden på foils. Kornum efterlyser, med hastige skridt, en plan for foils for de danske sejlere.
Læs stort interview:
Torben, du kommer meget rundt omkring uden for landets grænser, hvordan ser du udviklingen på foil-området?
'Foilens indtog i sejlsporten går som bekendt meget stærkt ude i verden. Frankrig er længst fremme – da jeg var i Brest for nylig var der flere foils end almindelige sejlfartøjer på vandet, og en lang række af små og mellemstore firmaer i området lever allerede af at udvikle foilprodukter. Men mange andre nationer er også ved at køre det tunge skyts i stilling. Jeg er overbevist om, at fremtidens OL-sejlsport i vid udstrækning bliver foilende. Alt andet er næsten utænkeligt, og hvis dansk sejlsport skal med på vognen, skal vi i gang med en større planlægning nu'.
Hvad gør du dig af tanker om foil herhjemme, hvordan skal vi gribe denne udvikling an her i Danmark?
Jeg foreslår, at vi hurtigst muligt etablerer et eller to centre i landet, hvor alle fartøjer med foils lejlighedsvis samles omkring træning, konkurrence, vidensdeling, produktudvikling osv. Teknikken og kræfterne i foils er jo på mange måder sammenfaldende, dvs at en Moth, en A-cat og en Nacra kan lære af en windsurffoil, en kitefoiler og omvendt. Selv et AC-mandskab vil kunne hente viden på tværs af sporten – f.eks fra windsurf - og Kornum fortsætter,
'Et 'Center For Foil' kan med fordel ligge i forbindelse med det nye center i Århus. Ikke kun fordi de fysiske rammer og sejladsforholdene er gode, men også fordi man har trænerkræfter som f.eks Peter Hansen og Finn Beton, der med deres tekniske indblik og erfaring formår at drage paralleller mellem klasserne. De har øjne for udvikling, og jeg ved at de er top-interesseret i foil. Naturligvis kan ingen af dem være full time beskæftiget med foil i opstarten, men på sigt bliver det muligt'.
Med udgangspunkt i Århus vil det allerede fra 2018 være muligt at tiltrække internationale stævner i foilende klasser, men tror du virkelig behovet er der?
'Neilpryde’s One Design windsurfingklasse har meldt sig med ønske om afvikling af deres VM, og man kan nemt afvikle andre foilende klasser sideløbende. Et nationalt foilcenter er selvfølgelig en satsning, som skal komme fra sejlsportens øverste niveau. Det gode er imidlertid at vi allerede har rammerne og en masse aktive som står på spring, så man behøver hverken at lave behovs- eller potentialeanalyser for at se logikken. Og man behøver ikke et kæmpe budget for at starte det op. Hvad der reelt er brug for er de fysiske rammer og nogle gode folk som formår at samle sporten'.
'Da jeg introducerede Peter Hansen for windfoil i sidste uge stod det ret tydeligt hvordan vi med fordel kan dele viden på tværs i sporten. Peter er uhyre kompetent når det gælder om at overføre det han ser og hører til performance på vandet, og det tog ham ikke lang tid på brættet inden de første foilture var i hus. OK, han har windsurfet i mange år, så teknikken er ikke helt fremmed, men erfaringen fra 49’eren og rollen som elitetræner hjælper ham i den grad også på vej, så det kom egentlig ikke som en overraskelse at en sejler af Peter’s karat havde succes med windfoil allerede første gang han prøvede det' .
Når der at ske noget allerede i år?
Windsurfing med foils er det område, der pt ser ud til at få mest volumen når det gælder antallet af udøvere. Ikke kun på grund af prisen og alsidigheden (alle kan lære det), men også fordi et komplet og sejlklart sæt udstyr reelt kan ligge bagi en stationcar.
Fra midten af juni måned vil der være flere end 70 windsurfere med foils i Danmark, og tallet stiger hastigt over sommeren. Mange af dem, som gennem årene har lagt windsurfing på hylden, vender desuden tilbage til sporten på grund af foilens indtog.
Peter Hansen havde ikke de store problemer, og lærte hurtigt at foile. Torben Kornum efterlyser en strategi for de danske sejlere, der skal ske noget nu, for at vi ikke bliver efterladt på perronen - mange steder i udlandet er de rykket!