Med nye, skærpede regler vil vandscootere ikke længere være omfattet af speedbåds-kørekortet.
Den tragiske vandscooter-ulykke i Københavns Havn (6. maj), hvor to unge kvinder blev dræbt, får nu direkte konsekvenser får vandscooternes fremtidige færdsel på vandet.
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og justitsminister Søren Pape Poulsen (K) har i dag, den 24. maj, præsenteret skitsen til et nyt sæt regler, hvor den vigtigste skærpelse er, at der fra 1. januar 2018 indføres et særligt kørekort til vandscootere. For at få kortet skal føreren ved en praktisk prøve bevise, at man er i stand til at føre en vandscooter på forsvarlig vis.
God beslutning
"En naturlig konsekvens af de kommende regler vil være, at speedbådskørekortet ikke længere giver ret til at føre vandscooter. Det er en god beslutning. Vandscootere og speedbåde er to vidt forskellige fartøjer - ligesom motorcykler og biler - og det er kun naturligt, at der stilles forskellige krav for at få udstedt førerbevis," udtaler sejladschef i unionen Steen Wintlev i en pressemeddelse, som kommentar til regeringens udspil.
Læs regeringens pressemeddelelse om de nye skærpede regler på området
"Vi må så appellere til, at kravene til vandscooterkørekortet bliver så tilpas strikse, at kortet kun udstedes efter grundig uddannelse og prøveforløb. Med tanke på, at sejlere færdes i havne og kystnære områder - det gælder også børn, der skal lære at sejle - så er sikkerheden i disse områder helt central, og derfor er dette her et initiativ, som vi vil følge med stor interesse," fastslår Steen Wintlev.
Foruden selve kørekortet har de to ministre meddelt, at der også bliver arbejdet med bl.a. krav om obligatorisk ansvarsforsikring for vandscootere, som udover det erstatningsmæssige også vil styrke adgangen til at identificere vandscooterne og deres ejere. Og så vil der blive mulighed for at konfiskere vandscootere, der føres uforsvarligt, indgår i udspillet fra regeringen.