Walsteds Baadeværft på Thurø har i mere end 25 år serviceret en tysk families ombyggede, tidligere toldkrydsjagt. Fyns Amts Avis Søren Stidsholt Nielsen gik om bord til en prøvesejlads i Svendborgsund. "Vil du prøve at holde rorpinden, tilbyder tekniker på Walsteds Baadeværft", Henrik Jørgensen Køoøjets udsendte.
Vi er ude på en lille prøvetur i lystyachten "Kong Bele". Sejladsen går fra værftet på Thurø til den store flydedok i Svendborg og retur. Barometret stod på regn, og vinden holdt hviledag, så det blev de halvandet hundrede Perkins diesel-heste, der fik lov at trække os rundt i Sundet.
27 tons vejer Kong Bele. Vi skal hilse og sige, at der skal "muller" i Skipper Skræk-klassen til at få den rundt om Sundets bøjer.
Trofast bekendtskab
For Walsteds Baadeværft er Kong Bele et langt og trofast bekendtskab. "Vi har haft den hvert år siden starten af 1990erne, da den fik den helt store renovering", oplyser værftets direktør, Sonja Walsted.
Kong Bele. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
I samråd med ejer-familien i Hamborg udskiftes og opgraderes Kong Bele løbende og altid med stor respekt for det oprindelige. Kong Bele står nu ud på sin sæson nummer 138 og udstråler en ligeså lang historie. Med diskret udførte løsninger fra Walsted er den teknisk opgraderet med blandt andet hydrauliske vanter, to rulleforsejl og elektriske spil i cockpittet. "Men rorpinden forbliver nok med håndkraft. Der er ikke rigtig plads til andre løsninger", forklarer Henrik Jørgensen.
Et kig ind i den forårsklargjorte salon viser moderne elektronik - indlagt i mahogni-lakerede rammer og kabinetter. Helt i stil med den øvrige aptering.
Knipskarp lakering om bord på Kong Bele.
Med udgangspunkt i de Østersø-nære havne i Wackerballig og Grauhöft har ejer-familien meget sejlerglæde af sin Kong Bele, inden den hvert efterår leveres til opbevaring og servicering hos Walsted. Den flotte jagt blev hentet på Thurø i fredags.
Kong Bele er ligesom Svendborg Museums Viking en tidligere toldkrydsjagt. Oprindeligt navn: Dryaden. Byggeår: 1879.