Sejlerlandsholdet forlænger med Gleistein Ropes

Også de næste fire år bliver det tyske Gleistein Ropes og virksomhedens danske agent, Riggerne i Svendborg, der skal levere tovværk til det danske sejlerlandshold. Det står klart, efter at parterne har indgået en ny fireårig aftale, gældende for perioden 2017 - 2021.

'Vores sejlere er begejstrede for Gleisteins produkter. Derfor er vi utroligt glade for, at vi nu har forlænget aftalen med Gleistein Ropes og Riggerne,' fortæller elitekoordinator Frank Eriksen.

Landsholdssejlerne har benyttet Gleistein Ropes siden 2013, og samarbejdet fik et yderligere løft op mod OL i Rio, hvor den tyske tovspecialist sammen med Riggerne i Svendborg udviklede et ekstraordinært holdbart tov, som de danske sejlere havde stor fordel af under de olympiske sejladser.

Tilbud om nyudviklet tov

'På flere af OL-bådene bliver selv kvalitetstov hurtigt slidt i klemmerne. Det er frustrerende for sejlerne at bruge tid på tovarbejde frem for at træne på vandet. Derfor var vi straks interesserede, da Gleistein Ropes tilbød os at udvikle et nyt supertov, som skulle være ekstra slidstærkt og samtidig bevare de normale egenskaber omkring stræk, greb og friktion,' forklarer Frank Eriksen.

Ved at tilføre en ny fiberkombination i den strømpe, der omgiver kernen i tovet, lykkedes det at skabe et ekstraordinært stærkt tov, som landsholdssejlerne første gang testede i foråret 2016. Men tiden var knap, og det er forbundet med risiko at justere setup'et i fald og skøder kort tid før OL. Alligevel valgte alle seks danske OL-både at benytte Gleisteins nye Olympic Line-tov under sejladserne i Rio.

'Og det virkede. Ingen af vores både udskiftede fald under legene. Noget, der ellers er ret almindeligt,' forklarer Frank Eriksen.

Stolte af OL-bidrag

Frank Kirkegaard, indehaver af Riggerne i Svendborg, ser processen om udvikling af Olympic Line-tovet som en naturlig del af samarbejdet med landsholdet.

'Vi rådgiver sejlere og finder de bedste løsninger til netop deres situation og deres båd. Samtidig har vi hos Gleistein den fornødne ekspertise og interesse i at videreudvikle produkter eller opfinde helt nye,' siger han og tilføjer: 'At udvikle et specialtov til OL-sejlere er naturligvis noget helt særligt, og vi er meget stolte af, at vores bidrag blev en del af en samlet præstation, som blandt andet gav to OL-medaljer. Så meget desto mere glæder vis os til at fortsætte samarbejdet med sejlerlandsholdet i yderligere fire år,' fastslår Frank Kirkegaard.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen