Folkebåden: 75 års jubilæum fejres med fotoudstilling på museet

En af de mest populære klassebåde herhjemme kan i år fejre 75 års jubilæum, og denne store dag bliver markeret af Danmarks Museum for Lystsejlads, som har arrangeret en foto-kunst-udstilling.

Museets to folkebåde – den ældste folkebåd GILL og den legendariske TIBBE, danner rammen om denne store fotoudstilling, hvor det er de to tyske fotografer, Michael Müller og Udo Thomas der igennem et år har fulgt en række folkebådssejlere og deres både. Det er blevet til en flot fotoudstilling om glæden ved at sejle, og en hyldest til en af de største båd-succeser, og til de mange sejlere der holder af Folkebåden.

Fernisering

Danmarks Museum for Lystsejlads holder fernisering på udstillingen tirsdag den 25. april 2017 kl. 13, hvor Svendborgs viceborgmester Henrik Nielsen, og Carl Gerstrøm vil åbne udstillingen. Her vil de to fotografer, samt sejlere fra Folkenbådens Hall of Fame være til stede. 

Om Nordisk Folkebåd

Ideen om at udvikle en skandinavisk entype klassebåd blev født i 1939. I 1941 blev der tegnet på båden
og allerede i slutningen samme år var den første Nordiske Folkebåd færdigbygget. Farvandet ved Göteborg var isdækket og søsætningen måtte derfor udskydes til den 23. april 1942.

Skandinavisk Sejlerforbund havde 1940 udskrevet en konkurrence om tegning af en båd som skulle være:

• Billig og nem at bygge
• Rumme plads nok til tre voksne eller en familie med to børn.
• Egnet til både tur- og kapsejlads.

Der kom 58 forslag men dommerkomiteen fandt ingen vinder. På baggrund af de bedste forslag blev der udarbejdet et sæt retningslinjer for den Nordiske Folkebåd og den svenske konstruktør Tord Sundén blev bedt om færdiggøre tegninger og beskrivelser. Skandinavisk Sejlerforbund fik rettighederne og derfor er der ingen konstruktør af folkebåden. 

Sammenholdt med datidens yacht-designs kan den Nordiske Folkebåd virke både uelegant og klodset, men på ganske kort tid blev båden dog en kæmpe succes, og folkebåden er som bekendt stadig en populær båd.

At den lille båd, der fylder 75 år, stadig virker ”ung” og at der i dag sejler mere end 4.000 folkebåde -
primært i Nordeuropa - skyldes med sikkerhed Erik Andreasen og Poul Ankjær Jensen der introducerede
glasfiber-folkebåden.

Erik Andreasen og Poul Ankjær Jensen besluttede i 70’erne at bygge folkebådene i glasfiber. Det var Erik Andreasens egen båd ”Tibbe”, bygget hos Thorkild Lind, der blev brugt som model til støbeformen og som der blev taget et aftryk af. Den ny teknologi gjorde det muligt at reducere produktionsomkostningerne
betydeligt. Efterspørgslen steg og grundtanken om en folkebåd blev dermed.

Gill DEN2

Museets ældste Folkebåd Gill 2 danner rammen om en flot fotoudstilling i anledningen af Folkebådens 75 års jubilæum. Danmarks Museum for Lystsejlads holder fernisering tirsdag den 25. april 2017 kl. 13.

 









★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen