Under overskriften: "Medlemmerne følte sig ’kørt over’ på generalforsamlingen!" fortalte vi om de forhold på den ordinære generalforsamling i Egense Sejlklub i Nordjylland, der efterfølgende har affødt kritik. Både under og efterfølgende ønskede flere medlemmer, at forsamlingen erklærede generalforsamlingen ugyldig.
Nu kan du som læser læne dig tilbage, lægge armene over kors, mens du tænker:
- Hvad så?
- Hvad er problemet egentligt?
- Er Bertelsen og Lassen nu blevet to sure gamle paragrafryttere?
Til det sidste kan vi svare: 'Nej' og 'Ja'.
Ja, for vi vil ikke løbe fra vores snart modne alder. Den manglende forståelse af de juridiske aspekter i enhver sejlklub er tydelig. Per 2015 var der 257 sejlklubber under Dansk Sejlunion - til sammen var vi 51.701 sejlere, som dengang var medlem af en sejlklub under Dansk Sejlunion. Eller cirka 200 medlemmer i snit per klub. Men da de ti største klubber nok har 25% af den samlede medlemsskare, er tallet nok nærmere 170 medlemmer i snit. Udfordringen er oftest, at potentielle og kvalificerede medlemmer til klubbens bestyrelse er ret overskueligt.
Et er den manglende faglige indsigt, men det andet er, at det frivillige job som bestyrelsesmedlem er utaknemmeligt, oftest en uriaspost, som de fleste betakker sig for. Konsekvensen bliver, at Tordenskjolds soldater tager opgaven, alt imens de over tid bliver mere og mere selvfede og ligeglade med fællesskabet. Klubben er 'deres' og ikke medlemmernes. Kritik bliver ignoreret, og friske initiativer arkiveres under: ”Det har vi prøvet”, og ”Det duede ikke”.
Kim Elmegaard, der er formand for Sydstævnekredsen (Lolland, Falster og Sydsjælland) kan godt nikke genkendende til billedet. ”De enkelte medlemmer og bestyrelse skal satme oppe sig og sætte sig ind i vedtægterne og paragrafferne. De fleste aner ikke, hvad der står i dem, og derfor er de nemme at narre. Det samme gælder for formændene i klubberne, der ofte har siddet der alt for længe, og de fuldstændig har tabt lysten og initiativet til at få gang i noget som helst”, siger Kim Elmegaard til Bådmagasinet.
En Facebook kommentar viser, at der også har været problemer i Aalborg. Sender vi Gråsten en venlig tanke samt et par yderligere episoder, som er redaktionen bekendt, tør vi godt konkludere, at problemet er udbredt.
Ikke tomme tønder
Det er ikke tomme postulater fra Bertelsen og Lassen, men essensen af de analyser under overskriften: ”Havets Motionister”, som Dansk Sejlunion præsenterede på efterårets klubkonference.
Nok er medlemmerne glade for deres sejlklub, men nytænkningen halter. 70 procent er tilfredse med deres sejlklub – mens kun syv procent er utilfredse. Det kritiske spørgsmål er imidlertid, hvor mange der reelt er ligeglade eller måske opgivende over udviklingen i sejlklubben? Analysen fortæller, at udvikling af nye aktiviteter er en svaghed i mange klubber.
Den afgående formand for Dansk Sejlunion, Hans Natorp, sagde i sin kommentar til undersøgelsen: "Medlemsundersøgelsen viser, at netop udvikling af nye aktiviteter er et område, hvor mange klubber har udfordringer".
Det tør siges, men gør Dansk Sejlunion så noget ved problemstillingen? Svigter Brøndby ikke sejlsporten og medlemsdemokratiet med sine handlinger? Det vil vi søge svar på hos Dansk Sejlunion i den kommende uge.
På gensyn!