I morgen lørdag bliver Gråsten Sejlklub smidt ud af Dansk Sejlunion med piber og trommer - uden det dog ryster den siddende bestyrelse i sejlklubben. Det, som startede med, at bestyrelsen ville smide et medlem af klubben ud, endte i en principiel 'retssag', der gik sejlklubben imod. Men det har Gråsten vendt til noget positivt - og med potentiel stor skade for fremtiden i Dansk Sejlunion.
Afstanden er for lang
Utilfredsheden med Dansk Sejlunion er udtalt i rigtig mange sejlklubber, der oplever, at de ikke har nogen værdi af det årlige kontingent til unionen. At det så er direkte forkert, fortæller om den mentale afstand mellem Brøndby og de mange sejlklubber ude i provinsen. Samtidig med er medlemmerne blevet stadig mere gråhåret, og der er opstået et stigende krav om billigere pensionistmedlemskaber.
Rigtige mange klubmedlemmer forstår ikke, hvad Dansk Sejlunion egentlig udretter i dagligdagen, og værdien af klubbens årlige små 100 kroner pr. medlem til Dansk Sejlunion. Det er jo en ny historie, men en historie som bliver mere og mere på trængende.
Formentlig er det for sent at rette op på skaderne, Sejler-Danmark må se deres nationale forbund smuldre langsomt bort. Ifølge seneste tilgænglige Danmarks Idrætsforbunds statistik havde Dansk Sejlunion 51.501 medlemmer i 2015, altså et gennemsnit på 199 medlemmer i hver af 260 sejlklubber.
Flere vælger at træde ud af Dansk Sejlunion
En aktuel case er seniorkonflikten i Fredericia Sejlklub. Bestyrelsen vurderede op til generalforsamlingen, at aldersfordelingen blandt Fredericia Sejlklubs medlemmer var af en sådan karakter, at den kraftige pensionistrabat ikke længere var realistisk. Skulle økonomien hænge samme skulle alle voksne sejlere, der ønsker at bruge klubbens faciliteter, betale det samme kontingent. Generalforsamlingen godkendte forslaget med et stort flertal. En gruppe seniorer har efterfølgende protesteret, og efterfølgende valgt at melde sig ud af sejlklubben og ind i motorbådsklubben, der ikke er medlem af Dansk Sejlunion.
Udfordringen for Fredericia Sejlklub og alle andre danske sejlklubber er, at relationen til Dansk Sejlunion er fastlåst. Sejlklubber i Danmark skal aflevere små 100 kroner pr. medlem, uanset medlemsstatus, til Dansk Sejlunion. Kontingentet dækker det medlemsblad og de forskellige ydelser, som unionen kan tilbyde medlemsklubberne. Beløbet dækker også de forsikringer, som unionen tegner på medlemsklubbernes vegne.
Kun en status som støttemedlemmer friholder medlemmer for at skulle betale medlemskontingent til Dansk Sejlunion. Fredericia Sejlklub Seniorer betalte et medlemskontingent på 250 kroner om året. Det var prisen for at være passivt medlem af Fredericia Sejlklub. Klubben havde netto 150 kroner at gøre godt med, hvilket var for lidt til at dække omkostningerne. (Kilde: )
Fortsætter udviklingen, må de røde lamper lyse og blinke hysterisk i Brøndby. Gråsten og Fredericia er ikke to undtagelser i det danske klubhav. Der skal ikke megen fantasi til at se en udvikling, der eksploderer, og hvis f.eks. hver tredje medlem forsvinder over i klubber uden for Dansk Sejlunions regi, ja så vil der i runde tal være tale om 17.000 sejlere, som dermed ikke betaler 1.7 millioner kroner i Dansk Sejlunion kontingent. Katastrofen stopper ikke her, for Dansk Sejlunion modtager diverse tilskud årligt baseret på medlemsantallet. I snit repræsentere hvert medlem 600 kr. Så mangler der pludselig godt 10 millioner kroner i Dansk Sejlunions kassen. En organisation der stolt fortæller om deres overskud på 100.000 kroner i 2015.
Dansk Sejlunion er blevet advaret
Hans Vengberg var aktiv i Dansk Sejlunions strategiøvelserne tilbage i 2010, som medlem af breddegruppen. I den rapport, breddegruppen indleverede, var netop en advarsel mod kontingentstrukturen, hvor der kun var et medlemsskab, og hvor der ikke var mulighed for individuelle tilpasninger og direkte medlemsadgang for den enkelte sejler.
Det er da ikke naturgivet, at motorbådsklubber ikke er medlem af Dansk Sejlunion. Fredericia Motorbådsklub var faktisk medlem indtil for få år siden, hvor de meldte sig ud. Det er et af de store problemer med medlemsstrukturen er netop, at eksempelvis motorbådsklubber ikke vil være medlemmer, da de skal betale Dansk Sejlunion for hele pakken, og det har de ikke brug for.
Desværre blev Breddegruppens konklusioner ikke medtaget i bestyrelsens opsummering. De må jo ikke have følt eller forstået alvoren i det der blev sagt, som Hans Vengberg udtrykker det diplomatisk og fortsætter: "Men nu kommer den jo lige i hovedet på Dansk Sejlunions bestyrelse og daglige ledelse. Snart sidder Dansk Sejlunion tilbage med de omkostningskrævende tiltag omkring elite og ungdom, mens Danske Tursejlere og diverse ikke Dansk Sejlunion medlemsklubber løber med resten".