Ved KDY's 100 års jubilæum i 1966 vandt Pavl Elvstrøm VM i 5,5 mR. Til sommer er 5.5 mR tilbage i København sammen med 6 mR, 8 mR og 12 mR klassen. Her skal Jesper Bank gøre Pavl Elvstrøm kunsten efter i de samme farvande. I disse klasser, hvor enkelte deltagere er ældre, kun overgået af de både de sejler rundt. Derfor er 5.5 mR klassen delt i tre aldersbestemte delklasser: The Royal Kaag Classic Cup, The Evolution Cup og The RDYC Cup.
Der startes op med opvarmning fra den 16. til den 21. august 2016 med den traditionsbundne Wessel & Vett Cup fra den 16. til 21. af august 216. 5,5 mR VM sejles fra den 20. til den 26. august 2016.
12mR klassen er jo der, hvor Danmark har en national stærk klasse med tre elitebesætninger. Redaktionen bekendt er der ingen danske besætninger i 8 mR. I 6 mr klassen er Erik Tinglev en legende med sin store flåde af kampklare 6 mR. I 5.5 mR er der for nuværende to besætninger, Bo Selkov og så Jesper Bank, som stiller op med svenskeren og Starbådssejleren Mats Johanson, tidligere OL-sejler og idrætsprofessor Jens Bojsen-Møller.
Enestående projekt
De skal sejle i den nye dansk 5.5 meter "Mia", designet af Johan Joensen fra New Nordic design. Båden bygges af bådebygger Jørgen Jensen og sammen havde de åbent hus i lørdags. Det er et projekt som er skabt på rekordtid og på et næsten ikke eksisterende budget.
Fra venstre: Johan Joensen, hans far og marinedesigner Høgin og bådebygger Jørgen Jensen. Foto: Nicolai Lassen.
Men byggeteamet har også travlt, for ”Mia” skal til Mallorca. Kølen er fortsat under støbning og monteres i sidste sekunder op til afgang mod Palma de Mallorca, hvor Jesper Bank bor og arbejder med udvikling og salg af sejl til superyachts med Elvstrøm kronen på. Et lukrativt marked og en primær årsag til at Elvstrøm i Aabenraa har sorte tal på bunlinien
Egen finansiering
Der står ingen rigmand bag projektet, så Johan Joensen må som designer selv finansierer bådens bygning. Det er en satsning, for budgettet er småpenge i forhold de budgettet, de udenlandske besætninger bruger på udvikling. Johan Joensen drøm er at sælge flere 5.5 mR, men min vurdering er, at der først skal skrues voldsomt op for lækkerhedsfaktoren. Det er ikke nok, at båden sejler stærkt, den skal også tale til øjet. Bådene skal udstråle en skønhed, der gør deres ejere stolte.
Åbent Hus arrangementet i Allerød viste, at den næste store udfordring bliver at få skibet ud af bygningen - uden at skule rive bygningen ned først.