Det kendte bådeværft på Thurø har sadlet om og en ny strategi er lagt for fremtiden. Værftet satser nu i højere grad på værftsarbejde på familiebåde, men har stadig eksklusive lystbåde af træ til service og renovering.
Nu går det godt herovre. Vi snakker ikke mere om krise. Hverken ude i verden eller her på værftet. Vi har en alsidig ordrebog, og vi er igang med udviklingsprojekter, lyder det optimistisk fra Bettina Walsted og Henning Bøgh fra Walsteds Baadeværft. Bettina Walsted har en række administrative funktioner, og Henning Bøgh er værftets driftsleder.
Stadig flere familiebåde
Gennem mange år er værftet primært blevet internationalt kendt som stedet, hvor velbeslåede navnlig udenlandske kunder fik lavet et stykke legetøj af en drømmebåd. Byggematerialet var som oftest ædle træsorter, og forarbejdningen hos Walsted var i indiskutabel verdensklasse.
Markedet for købere af den slags både er svundet, og fremstillingen er flyttet til udlandet. Nu er Walsted i højere grad blevet serviceværft for disse både og har valgt også at satse stærkere på, hvad man kunne kalde \"almindelige sejlere\" fra både Øhavet, øvrige Danmark og udlandet. Efter flere år med underskud har den kursændring fået pilen til at pege opad: Vi har efterhånden en hel del familiebåde, der eksempelvis får bovpropel, nyt teakdæk, nye cockpitsæder eller får lakeret fribordet. En øget synlighed på diverse udstillinger og på nettet har givet kontakter til den kundekreds, fortæller Henning Bøgh.
Værftet har også optimeret nogle arbejdsprocesser og - hvor det ikke har betydning for kvaliteten - i højere grad valgt at bruge maskiner. Det gør os konkurrencedygtige - også i forhold til værfter i Tyskland og Polen, forklarer Henning Bøgh.
Nyt sats i træ til lystbåde
Et nyudviklet sats på Walsted er fremstilling og lagerføring af luger og cockpitsæder i træ skræddersyet til flere kendte sejlbådstyper. Walsted lægger op til, at kunderne selv, under vejledning fra værftet, foretager monteringen.
I disse måneder er hallerne i vandkanten tætpakket af både, som værftets folk arbejder på. Et par trofaste kendinge er den elegante norske 12-meter, Vema III, og den tysk-ejede 137-årige tidligere toldkrydsjagt Kong Bele. Den har Walsted-værftet totalrenoveret for godt 20 år siden: Vi har en fin dialog med ejeren i Hamborg. I år har vi foreslået at give det indvendige den store omgang. Det er vi godt igang med nu, fortæller Henning Bøgh.