Kulde og sne - husk at tjekke båden

At vinteren er over os er ingen hemmelighed, kaster man et blik på termometeret viser det minusgrader, det sneer og i havnen kan man så småt ane is, der ligger sig omkring metal og sten.

Det er også tid til at tjekke din båd, hvis du vil sikre dig, at den ikke får skader. Frost, sne og vind er nemlig de hyppiste årsager til skader på denne årstid. Uanset hvor grundig du har været med vinterforberedelserne i efteråret, er det en god idé at tjekke båden løbende gennem vintersæsonen.

17372 281261636791 713366791 3907647 2510858 n

Smuk, men meget kold Dragør Havn. Foto: Trine Søe

Tjek kaleche og pressing

Hvis du har en pressingen over båden, så skal du sikre dig, at den stadig er stram, så vandt kan løbe af den. Det samme gælder for kalecher og sprayhood. Hvis vand eller sne kan hobe sig op, kan det i værste fald betyde, at båden tipper i stativet på grund af vægtbelastningen.

Du tjekker naturligvis også om, der er et eller flere huller, så vand og sne potentielt kan komme ind. Hvis dette er tilfældet, skal du tage aktion. Husk dog, at båden ikke skal pakkes så meget ind, at den ikke kan "ånde" - så får du bare mugproblemer. Det er vigtigt at sørge for tilstrækkelig ventilation. Nogle bådejere vælger som tillæg at benytte fugtopsamlere om bord for at undgå mugdannelse.

Tjek fortøjningerne

Når det fryser udenfor, er det vigtigt at tjekke, at båden stadig har fleksibilitet i sine fortøjninger, hvis den stadig ligger i vandet. En fortøjning, der er frosset fast, giver ikke meget fleksibilitet, når vandet stiger eller falder i havnen.

img 8131

Nu er vandet ikke frosset til i havnene endnu, men det kan gå stærkt, hvis de lave temperaturer fortsætter. Her er der en fortøjning, der er frosset fast - den giver ikke meget fleksibilitet. Foto: Trine Søe


Tjek også dine fortøjningers gummikødben - er de indtakte. Hvis ikke, så erstat dem med nogle nye.

Frostsprængte rør - nej tak

Tjek også om du nu har fået tømt dine tanke, toilet og rørsystemer. Hvis der er vandrester i rørene eller tankene, kan det sprænge, når det fryser. Når det så tøer igen, så løber vandet ud i båden, plus du står med en skade, du nemt kunne have undgået.

I cockpittet skal du se efter, om smelte- og regnvand kan løbe ud. Det kan det ikke, hvis der ligger skidt og møj, der er frosset fast. Dermed forvandler du langsomt, men sikkert cockpittet til et stort badekar.

Vinterkonservering af motoren

Hvis du ikke har fået vinterkonserveret din motor, så har du travlt. Motorer med et enkelt kølekredsløb skal tømmes helt for vand. Har motoren et dobbelt kredsløb skal minimum havvandssiden tømmes for vand, og koncentrationen af frostvæske skal kontrolleres. Når du fylder frostvæske på, skal motoren startes, så væsken fordeles i hele motorens kredsløb.

Vinterens bedste råd er dog at se til din båd løbende.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen