Danske Tursejlere kårerede i går eftermiddags Årets Havn 2015, hvor Kerteminde Marina løb af med sejren. "Marinaen har forstået at udvikle et spændende og aktivt miljø i havnen, som gør den attraktiv for både sejlere, turister og byens borgere", siger Poul Erik Jakobsen, formand for Danske Tursejlere.
Der var klapsalver og anerkendende kommentarer fra de mange kolleger, der var samlet til Foreningen af Lystbådehavne i Danmarks efterårsseminar i Fredericia. Kåringen af Kerteminde Marina som Årets Havn 2015 skete i overværelse af ca. 250 havnefogeder og repræsentanter for danske lystbådehavne. Det var da også en tydelig glad og taknemmelig havnefoged Jimmy Stig Petersen fra Kerteminde Marina, der kunne gå på scenen og modtage den eftertragtede pris og checken på 5.000 kr.
Et interessant miljø
Det er 8. gang Danske Tursejlere kårer Årets Havn ved en afstemning blandt sine godt 9.000 medlemmer. I år er de fleste stemmer faldet på den Nordøstfynske marina, der får prisen for en række initiativer, der kendetegner en populær og vedrevet marina.
Kerteminde Marinas havnekontor: Foto: Trine Søe
Kerteminde Marinaen hører med sine 700 pladser og op til 13.000 gæstedøgn til blandt en af Danmarks største og travleste marinaer. Mange fastliggerne er aktive kap- og tursejlere, og bådklubberne er storarrangører af alt fra jollestævner over aftenmatcher og distancekapsejladser til tur arrangementer. Kommunen bakker det maritime miljø op, og har i de senere år opført en helt ny jollehavn, en renæssancehavn og et helt nyt søbad.
"Man trives i marinaen. Det mærker man. Den megen aktivitet tiltrækker også "landkrabber" til en slentretur på den lange promenade, hvor der er indrettet båse med borde, bænke og grillpladser med krydderurter. Desuden er der moderniserede legepladser ud til promenaden. Man føler, at både børn og forældre føler sig trygge her, og det giver en dejlig ro afslappet stemning", lød det fra Poul Erik Jakobsen.
Mange af vores medlemmer har også noteret sig, at der er gode badefaciliteter i Marinaen. Gennem de seneste år, er der opført to nye bygninger med moderne badefaciliteter for sejlerfamilien, og der er let adgang til dejlige strande både nord og syd for marinaen.
Personlig service
"Tursejlere i dag ønsker også oplevelser uden for havnen, og det har man erkendt i Kerteminde, hvor den lokale turistforening via støtte organisationen Turismens Venner, uddeler poser med diverse brochurematerialer til havnens gæstesejlere i hele ferieperioden. På den måde bliver det synligt hvilke oplevelsesmuligheder, lokalområdet kan byde på, hvad enten det drejer sig om museer, store akvarier, vikingeskibe eller gamle nostalgiske butikker. I kombination med marinaens øvrige gode personlige service er det noget vores medlemmer bemærker og sætter pris på", udtalte Poul Erik Jakobsen, der ved samme lejlighed takkede Foreningen af Lystbådehavne i Danmarks for et godt samarbejde om havneudvikling og for at kunne overrække prisen som Årets Havn på foreningens efterårsseminar.