Marselisborg Havn skal udvides

 

Op igennem 00'erne var der planer om at udvide erhvervshavnen Aarhus Havns østlige og sydlige anlæg yderligere ud i bugten og ved samme lejlighed udbygge Marselisborg havn, men finanskrisen og den deraf stærkt faldende containerfragttrafik satte denne "masterplan" i bero i ubekendt tid.

I de seneste år har en anden udvikling overhalet denne plan, nemlig behovet for at udvide kapaciteten det rensningsanlæg, der betjener store dele af det sydlige Aarhus. Dette behov er udløst af nye miljøkrav i Statens vandplan, der satte skub i en ny spildevandsplan for Aarhus. Tanken var oprindeligt at et nyt, større rensningsanlæg skulle opføres på de nye erhvervshavnsarealer, men da denne plan jo blev sat i bero, måtte Aarhus Kommune tænke kreativt, idet udvidelsen af rensningsanlægget rent tidsmæssigt ikke kan afvente at en eventuel udvidelsen af havnen genoptages.

795-marselisborg-havn

Da kommunen samtidigt var opmærksom på ønskerne om at udvide Marselisborg Havn, og at der også var et stigende behov for en udvidelse af Tangkrogen som eventplads, besluttede byrådet i november 2014 at igangsætte en helhedsplanlægning for hele området, som ville omfatte udvidelse af både eventpladsen, rensningsanlægget og Marselisborg Havn.

Aarhus Kommune udarbejdede, med Cowi som rådgiver, en skitseplan som omfattede følgende elementer:

  • Flytte renseanlægget længere mod øst, så der bliver større afstand til beboelse og mere plads til udvidelse
  • Udvide Marselisborg Lystbådehavn med tilhørende landfaciliteter.
  • Udvide de rekreative arealer og eventarealer ved Tangkrogen
  • Ændre adgangsforholdene, så trafikkapaciteten øges, og trængslen mindskes på trods af øget aktivitet i området

Skitseplanen sendes i offentlig høring

Det blev besluttet at sende skitsen til helhedsplan i offentlig høring for at få brugernes og borgernes bemærkninger til skitsen, samt forslag og idéer, inden byrådet skulle have forlagt en indstilling om den videre proces.

Høringen af skitsen til helhedsplan resulterede i 13 høringssvar som indeholdt en lang række ønsker og konkrete forslag til udformningen og indholdet i den nye havn.

Flere brugere påpegede, at der burde planlægges for en udvidelse af lystbådehavnen med mindst 500 bådpladser og med langt flere landarealer end skitseret. Andre synspunkter gik på, at rensningsanlægget burde placeres så langt mod øst som muligt for at undgå lugtgener mv.

Længere ud i bugten

Konklusionen var, at de arealmæssige rammer er alt for små til at opfylde alle ønskerne og at man må derfor nu tilbage til tegnebordet for at finde yderligere arealer, således at en langtidsholdbar helhedsplan kan opnås.

Og de arealer må man så længere ud i bugten for at finde, om man så må sige – med andre ord der skal indrages yderligere arealer på havet for at få plads til det hele.

Helt præcist står der i den indstilling, der nu er på vej i Byrådet, at "der i det videre arbejde med helhedsplanen afsættes ca. 12 ha til renseanlæg, og at der sigtes mod en udvidelse af lystbådehavnen med op til 500 bådepladser samt inddragelse af yderligere arealer på søterritoriet, så der kan opnås en mere tilfredsstillende helhedsløsning".

VVM proces og videre forløb

Inden man dog kan inddrage yderligere søterritorie, skal der dog laves lidt forarbejde, blandt andet skal der gennemføres en revidering af skitseplanen, brugerindragelse, borgerhøringer og ikke mindst gennemføres en VVM proces ("vurdering af virkning på miljøet) – og den slags tager tid.

Det forventes derfor, at man først i løbet af 2019 vil være klar til at påbegynde projektering- og byggefaser samt at byggeri af bla rensningsanlægget vil strække sig over fem år. Dertil kommer forudgående landindvinding og byggeri af dækmoler m.v. Så der går nok lige nogle år endnu inden den helt nye, udvidede Marselisborg Havn står klar.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen