Skrogvinge sparer brændstof på motorbåde

Det hollandske firma Van Oossanen Naval Architects har patenteret en ”Hull Vane”, som monteres på skroget under hækken på skibe.

Vingen sikrer at hækken hæves lidt op af vandet, hvilket skulle reducere hækbølgen, og dermed ”suget” ved hækken.

”Hull Vane” påvirker hækbølgemønstret, trimning, og giver et hydrodymanisk løft, der samtidig er med til at reducere skrogets bevægelser i vandet, hvormed skrogets mostand i vandet reduceres.

skrogvinge 01_van oosanen_531

Van Oossanen Naval Architects mener, at besparelsen normalt vil ligge på mellem 5 og 20 procent. Reduktionen i brændstofforbruget, eller hastighedsforøgelsen, vil variere for forskellige skibstyper, skrogformer og størrelser.

”Hull Vane” er udviklet af Dr. Ir. Pieter van Oossanen og patenteret i de mest toneangivende maritime nationer. Han mener at systemet kan anvendes til mellemstore skibe som ikke sejler meget hurtigt, for eksempel forsyningsskive, færger og containerskibe.

Det hollandske værft Heesen Yacht har allerede leveret den første luksusyacht med foilsystemet, og testen viste ifølge værftet, at farten blev øget med 0,5 knob udover den beregnede fart, og brændstofbesparelsen var på op mod 30 % sammenlignet med et normalt deplacements skrog.

Foilen kan eftermonteres på eksisterende skibe og har ingen bevægelige dele.

skrogvinge MY alive_Heesen Yacht_528

Foto Heesen Yacht







★ Tursejlads

★ Den lille ø med den velbesøgte havn

★ Interview & Portræt

★ Kom tæt på Dansk Sejlunions nye sportschef Peter Hansen

★ Tursejlads

★ Det er en SEJLbåd

★ Test af sejlbåde

★ Holder Hanse hele vejen?





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen