Det hollandske firma Van Oossanen Naval Architects har patenteret en ”Hull Vane”, som monteres på skroget under hækken på skibe.
Vingen sikrer at hækken hæves lidt op af vandet, hvilket skulle reducere hækbølgen, og dermed ”suget” ved hækken.
”Hull Vane” påvirker hækbølgemønstret, trimning, og giver et hydrodymanisk løft, der samtidig er med til at reducere skrogets bevægelser i vandet, hvormed skrogets mostand i vandet reduceres.
Van Oossanen Naval Architects mener, at besparelsen normalt vil ligge på mellem 5 og 20 procent. Reduktionen i brændstofforbruget, eller hastighedsforøgelsen, vil variere for forskellige skibstyper, skrogformer og størrelser.
”Hull Vane” er udviklet af Dr. Ir. Pieter van Oossanen og patenteret i de mest toneangivende maritime nationer. Han mener at systemet kan anvendes til mellemstore skibe som ikke sejler meget hurtigt, for eksempel forsyningsskive, færger og containerskibe.
Det hollandske værft Heesen Yacht har allerede leveret den første luksusyacht med foilsystemet, og testen viste ifølge værftet, at farten blev øget med 0,5 knob udover den beregnede fart, og brændstofbesparelsen var på op mod 30 % sammenlignet med et normalt deplacements skrog.
Foilen kan eftermonteres på eksisterende skibe og har ingen bevægelige dele.
Foto Heesen Yacht