Vejdirektoratet vil sikre en række broer, herunder Svendborgsundbroen, mod skibspåsejlinger, og er derfor gået i gang med at placere otte undersøiske stenrev ved broen.
Formændene for de to lokale sejlklubber i Svendborg Sund, Kjeld Hansen og Per Ingemann Nielsen frygter for konsekvenserne af de otte nye undersøiske stenrev, som Vejdirektoratet er i gang med at placere ved Svendborgsundbroen
Stenrevene øger utrygheden for sejlerne!, De tvinger mange sejlere ud i sejlrenden og er dermed med til at øge risikoen for kollisioner.
'De vil ændre strømforholdene i sundet og presse lystsejlere ud i sejlrenden med risiko for kollision til følge', lyder det fra lodser og sejlklubber.
Vejdirektoratet afviser dog kritikken med henvisning til, at strømmen godt nok vil blive øget, men kun ganske lidt, hmm! Vejdirektoratet mener også, at sejlbådene stadig kan sejle gennem sidefagene.
Det afviser Kjeld Hansen fra Svendborg Sund Sejlklub.
"Der bliver så lang en distance fra det første rev til det sidste, når vi skal under broen, at det bliver vanskeligt. På kryds, skal sejlerne vende to gange under broen, hvor der foruden strømturbulens også er kastevinde. Langt de fleste sejlere vil være nødt til at vælge det brede brofag over sejlrenden – og der skal de kunne vige for færgerne", udtaler Kjeld Hansen.
Udover Svendborgsundbroen skal også Aggersundbroen, Sallingsundbroen samt vejbroen mellem Aalborg og Nørresundby sikres mod skibspåsejlinger.