Oplev vikingeskibet der ikke kunne sejle

Den første rekonstruktion af det norske Osebergskib sank på bare 20 sekunder under sin første testsejlads i 1987, og ingen troede sidenhen på, at skibet overhovedet var sejldygtigt. Vikingeskibsmuseet i Roskilde fik i 2006 øje på noget, der efter et minutiøst rekonstruktionsarbejde gjorde, at vikingeskibet Osaberg kunne genopstå. Osaberg har bevist, at det rent faktisk kan sejle - det har netop taget turen fra Tønsberg i Norge til Roskilde.

En sejlende sensation

Skibet Saga Oseberg er en lille sensation. Ikke bare fordi det er en smuk rekonstruktion af et gammelt vikingeskib fra år 820, men mest fordi det sejler. Skibet er nemlig det andet forsøg på at bygge en rekonstruktion af Osebergskibet, som i 1904 blev fundet i en grav ved Tønsberg i Norge. Det første forsøg endte i et dramatisk skibsforlis, hvor skibet på sin jomfrufærd gik til bunds på 20 sekunder. Heldigvis uden tab af menneskeliv.

4ab75dfd35

Osaberg udstillet i Oslo. Foto: Vikingskipshuset

Der var tydeligvis noget galt med konstruktionen, og i mange år efter forliset, blev det blandt andet diskuteret, om det udgravede skib nogensinde havde kunnet sejle, eller om det eventuelt var bygget som et symbol, for at give de afdøde en transportmulighed til Valhal. Først i 2006 fik man det første fingerpeg mod, hvad der muligvis kunne være galt med den første rekonstruktion. Det skete, da et team bestående af bådebygger Geir Rørvik fra Stiftelsen 'Nytt Osebergskip', arkæolog Knut Paasche fra Kulturhistorisk Museum i Oslo og skibsrekonstruktør Vibeke Bischoff fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde tog det gamle fund i nærmere øjesyn. De konstaterede, at der sandsynligvis intet var galt med det gamle skib, kun med måden, hvorpå man hidtil havde anskuet det.

Hug en hæl og klip en tå

Vibeke Bischoff fra Vikingeskibsmuseet er en erfaren skibsrekonstruktør, og allerede første gang hun undersøgte det gamle Osebergskib, som står udstillet i Vikingskipshuset på Bygdøy, Oslo, opdagede hun flere fatale fejl ved skibets samling og opstilling. Flere af tværbjælkerne var savet over og forkortet, dele af skibets skelet var presset unaturligt ind og enkelte spanter var deformerede. Det samlede billede tydede således på, at man havde "hugget en hæl og klippet en tå", for at få enderne til at nå sammen. Og, siden de fundne dele ikke rigtigt passede sammen, var det muligt, at Osebergskibet i virkeligheden var samlet og opstillet forkert, hvilket påvirkede skibets skrogform med et rundere indløb og en ringere sejldygtighed til følge. Noget, der kunne have været medvirkende til forliset af den første rekonstruktion.

Lad fundet tale

"Når vi kigger på et arkæologisk fund, skal vi lade fundet tale. Det er utroligt vigtigt, at lytter til det, som fragmenterne fortæller os", siger skibsrekonstruktør Vibeke Bischoff fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde. "Er tværbjælken for lang, må det givetvis være vores samling af puslespillet, der er noget galt med. Ikke brikkerne. I arkæologisk rekonstruktion gøres ingen vurdering af skrogets egenskaber på forhånd. Det gælder om at være neutral over for materialet og dets form. At stille sig åben".

Teamet gennemførte en minutiøs gennemgang af det originale skib. Hver planke blev omhyggeligt scannet og målt. Der blev taget højde for deformation, og udtørring og målt op i forhold til de foreliggende tegninger fra udgravningsdokumentationen. Efterfølgende blev hver planke genskabt i pap i størrelsesforholdet 1:10, og skibet blev planket op, til det stod som en færdig model. Nu med et mere hult indløb i forskibet med stævnen løftet højere overe vandet. Dette løft giver skibet en større kølbugt end hidtil antaget. Alle disse faktorer er af afgørende betydning for vandstrømningerne omkring skroget, og de lovede godt for bedre sejlegenskaber.

"Vores resultater er baseret på mange års erfaringer og kendskab til traditionelle småbåde i hele Skandinavien og ikke mindst de maritime håndværk, der ligger bag", fortæller Vibeke Bischoff: "men, vi kan ikke sige, at vi har det endegyldige svar på, hvordan Osebergskibet så ud, kun at vi har et godt bud. Der er stadig plads til faglige diskussioner omkring detaljerne, og sådan skal det også være. Bare vi altid husker at stille os åbne".

Siden er skibet blevet bygget i fuld størrelse af Stiftelsen Nytt Osebergskip (SNOS) i Tønsberg, og byggeriet har taget udgangspunkt i den model og de tegninger, som Vibeke Bischoff fremstillede. Den nye rekonstruktion blev søsat 2012, og er navngivet Saga Oseberg. Det er dette skib, der nu er i Roskilde.

Kom om bord

I denne her uge ligger Osaberg i Roskilde, hvor skiber med sin 20 mand store besætning foretager en lang række testsejladser på Roskilde Fjord. Disse testsejladser skal dokumentere skibets sejlegenskaber. Når Saga Oseberg ikke testsejler, ligger skibet hver dag i Vikingeskibsmuseets havn, hvor alle interesserede er velkomne til at kigge forbi og gå om bord.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen