Nordisk Sejlsport fylder 100 år

Sejlsporten i Norden har stået stærkt i 100 år, og har hele tiden været gode til at samarbejde om tingene til gavn for udviklingen af sejlsporten.

I forbindelse med Nordic Sailing Federations forårsmøde fejredes jubilæet i den forløbne weekend, og det blev festligholdt ved at holde anden del af mødet i Kunglig Norsk Seilklubs bestyrelseslokale på Drottningen med en efterfølgende galamiddag lørdag aften sammen med HM Kong Harald samt ISAF Præsident Carlo Croce. DS formand Hans Natorp samt Dan Ibsen deltog i møderne samt festligholdelsen.

I nutiden mødes Nordic Sailing Federation to gange årligt, henholdsvis i oktober og april, og altid nogle uger inden at ISAF afholder sine halvårs- og årsmøder. De helt centrale emner på møderne er naturligvis ISAF sager og forslag, men også andre ting er på dagsorden, blandt andet Nordiske Mesterskaber

Stiftet 16. april 1916

Den første organisation som så dagens lys var Skandinavisk Sejlforbund, som man på engelsk kaldte Scandinavian Yacht Racing Union. Den blev dannet den 16. april 1915 på et møde i Oslo af Danmark, Norge og Sverige.

Og det var selvfølgelig måleregler, som var årsagen til at samarbejdet startede, nemlig en ny skandinavisk måleregel i stedet for den gamle R-regel, som blev afløst i 2016.

I 1919 skabte International Yacht Racing Unions – nu International Sailing Federation – en ny international måleregel, som faktisk var baseret på S-reglen, og den blev dermed overflødig som egen regel i Skandinavien.

De tre lande havde allerede erfaret værdien af at samarbejde som en ’blok’ i et international forum, og det bliver yderligere styrket, da også Finland blev medlem af Skandinavisk Sejlforbund. Island kom først med midt i 1980’erne.

ISAF Gruppe G er også identisk med Skandinavisk Sejlforbund, og da Estonia blev selvstændig i 1989 og medlem af ISAF, blev gruppen udvidet med Estland som det sjette land.

For bedre at reflektere de lande som er med i gruppen, blev navnet ændret til ”Nordic Sailing Federation” og ”ISAF Group G – Northern Europe”.

Senest er Letland og Litauen også blevet en del af ISAF Group G – Northern Europe, og landene er derfor helt naturligt nu også optaget i Nordic Sailing Federation.

Nordisk Folkebåd

I 1944 tog Skandinavisk Sejlforbund initiativ til at designe og udvikle Nordisk Folkebåd, som stadig i dag er en af de mest aktive klasse i Norden, og samtidig har bredt sig til andre lande i Nordeuropa, især Tyskland og England.

I 1970 blev Flipper jollen godkendt som en Skandinavisk klasse. Og senere er både 2,4mR og Zoom 8 startet som Skandinaviske klasser, og begge er senere blevet godkendt som ISAF International Class med støtte fra de nordiske lande.

Vigtige områder i dag

Nordic Sailing Federation er også ansvarlig for junior og senior Nordiske mesterskaber, som i videst muligt omfang roteres mellem landene.

En anden af hovedopgaverne i dag er endvidere at have en fælles holdning og strategi i forhold til arbejdet in International Sailing Federation, hvor gruppen har to pladser i ISAF Council.

Gruppen har gennem alle år haft stor indflydelse på mange vigtige beslutninger i ISAF, ligesom ISAF har haft to præsidenter fra Norden, henholdsvis Peter Tallberg fra Finland 1986-1994 og Göran Pettersson fra Sverige fra 2004 til 2012.

HM Kong Olav af Norge var i sin tid meget aktiv, som Ærespræsident for ISAF, og siden hans bortgang har HM Kong Harald af varetaget denne post. I en periode har HKH Kronpris Frederik også varetaget en post i ISAF Events Committee.

Der er repræsentanter fra de nordiske lande i de fleste af ISAF komiteerne, ligesom der er mange International Judges, International Umpires samt International Race Officers.

Endvidere drøftes sager i relation til European Sailing Federation, hvor de Nordiske lande for øjeblikket har to Vice-Præsidenter.

www.nordicsailing.org







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen