Omlægning af forsikringsafgiften?

Medlemstallet i Danske Tursejlere (DT) har været stigende de seneste år, mens Dansk Sejlunion (DS) har tabt et stort antal medlemmer, senest har Fredericia Motorbådsklub besluttet, at man vil udmelde sig af DS. Er vi på vej mod en situation, hvor DT bliver tursejlernes organisation og DS i højere grad kommer til at beskæftige sig med det sportslige ?

Formanden Poul Erik Jakobsen siger i indledningen til årsberetningen:

”Bestyrelsen kan konstatere, at 2014 har været et år præget af fremgang på medlemssiden. Vi er i dag ca. 9.500 medlemmer og 203 klubber samlet under DTs stander. Der er intet tegn på, at medlemstallet stagnerer.Tværtimod oplever vi en stigende interesse for at være med i det fællesskab, som Danske Tursejlere tilbyder.

Formanden fortæller endvidere, at DT er begunstiget af en sund økonomi, hvilket er forudsætningen for, at man fortsat kan realisere de projekter på vores medlemmers vegne.

Men Poul Erik Jakobsen nævner formanden også den forkætrede forsikringsafgift.

Omlægning af forsikringsafgiften

Et af de emner der fortsat optager mange sejlere, er den meget upopulære forsikringsafgift, og man må konstatere, at det er ikke lykkedes sejlernes organisationer at få den fjernet eller ændret, selvom man var voldsomt oppe på mærkerne for et par år siden, da afgiften blev hævet markant.

Nu lyder der nye toner fra Danske Tursejlere, idet Poul Erik Jakobsen siger:

”Vi vurderer, at det heller ikke kommer til at ske. Heller ikke af en eventuel ny regering. Dette bygger vi på de informationer, vi har fra egne kilder, men også på de meldinger, vi får fra andre sejlerorganisationer. Samstemmende lyder det, at forsikringsafgiften ikke tages af bordet.”

Det er de samme meldinger som Bådmagasinet hører fra kilder i sejlermiljøet m.v. For et par år siden, hvor afgiften blev hævet, var sejlernes organisationer kraftigt ude i medierne og sagde samtidig, at det ville være en opgave man i de kommende år ville følge op på.

Siden har man ikke hørt meget fra sejlernes organisationer. DS nævner det heller ikke i sin seneste årsberetning, men DT beskæftiger sig nu med det, og deres formand kommer med en melding, der sikkketr vil overraske mange sejlere:

”Vi kan imidlertid håbe på, at der kan ske en omlægning, således at afgiften bæres af flere skuldre og ikke kun de, der har ønsket sig at sikre værdierne netop ved at tegne en kaskoforsikring. Men det er et spørgsmål, der skal løses politisk.

”Danske Tursejlere presser sammen med andre sejlerorganisationer på i forhold til vores politikere og har også opfordret vores medlemmer til at gøre det samme.”

Der tales således nu i sejlermiljøet om en omlægning af forsikringsafgiften, og om at den skal bæres af flere skuldre !

Det betyder altså, at det kunne se ud til at sejlsportens organisationer har opgivet at kæmpe imod afgiften, og dermed accepterer, at lystbåde er et skatteobjekt i vores samfund. Og at de i stedet søger løsninger – på sejlernes vegne (?) - som måske kan komme til at belaste alle sejlere, også helt ned til mindre sejlbåde med kun en lav værdi.

Tvunget ansvarsforsikring ?

Hvis dem der betaler i dag, nemlig de bådejere med kaskoforsikringer, skal slippe billigere, ja så er der jo kun få veje, hvis staten skal have op mod 150 mio. kr. ind om året i skat fra sejlerlivet, sejlsport og lystsejlads.

Den ene er, at der laves en tvungen ansvarsforsikring ligesom på biler, og lystfartøjsafgiften opkræves samtidig. Dermed vil regeringen forsat kunne få forsikringsselskaberne til at opkræve afgiften, og man vil stort set kunne gøre alle fritidsbåde til skatteobjekter. Spørgsmålet er, hvor den nedre grænse vil blive for bådstørrelse ?

En meget hurtig hovedregning vil være, at den gennemsnitlige skat på ansvarsforsikringer ville lande på 1200-1500 kr. årligt, altså udover selve prisen på en ansvarsforsikring. Formentlig med en bagatelgrænse, hvor der ikke er skat på helt små både. Og derefter en graduering ift. bådens størrelse.

Resultatet vil alt andet lige sandsynligvis være, at en stor lystbåd til en million eller derover vil komme til at slippe meget billigere, og for at det skal kunne lade sig gøre. så skal alle bådejere med mindre både betale en årlig afgift, herunder også dem der har fravalgt kasko forsikringen, fordi værdien af båden ikke er så stor i forhold den afgift som man årligt betaler, set over en årrække.

Den anden mulighed er tvungen registrering og afgift for lystfartøjer og fritidsbåde – det er dog ikke en farbar vej, idet det vil koste meget administrativt og kontrolmæssigt. Så er det meget lettere forsat at få forsikringsselskaberne til at stå for administrationen.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen