Impelleren sidder i dette tilfælde i vandpumpen på gearkassen og har til opgave at sende kølvand frem til motoren. Tommelfingerreglen er at skifte impeller hvert tredje år. Dette for at være helt sikker på, at kølvandet til motoren fungerer, som det skal. Sjusker man her, bliver impelleren alt for slidt med overophedning af motoren til følge.
Jeg har set mange eksempler på motorer som er blevet vedligeholdt for dårligt gennem årene. Mange sejlere tror, at en motor, og de dele den er lavet af, holder i al evighed. "Et par år hvor jeg lige springer servicen over, er vel intet problem - jeg har jo sejlet så lidt", er en velkendt undskyldning.
Såvel indenbords- som udenbordsmotorer kræver årlig service for at fungere klokkerent år efter år, uanset hvor lidt har sejlet. Motorer er trods alt lavet til at køre og ikke til at stå stille alt for længe ad gangen.
Her til og ikke længere....
Læs hele historien om ”Skift impeller på drevet” i Bådmagasinets april udgave 2015.
Er du abonnent og logget ind, kan du læse hele artiklen under "Mit Bådmagasin - artikler for abonnenter". Er du ikke logget ind kan du gøre det her
Er du ikke abonnent på Bådmagasinet, men ønsker at være det kan du tegne et online årsabonnement for 399 kroner her. Du kan naturligvis også få leveret Bådmagasinet direkte i din postkasse, køb trykt abonnement her (der findes flere at vælge i mellem).
Begge abonnementstyper giver adgang til:
De 12 næste numre af Bådmagasinet online. (leveret direkte i din postkasse ved trykt abonnement). Hente Bådmagasinet til tablets (iPad eller Android) eller læs det direkte på PC skærmen.
- Låste artikler - kun for abonnenter.
- Stort online arkiv med Bådmagasinet fra 2010 og fremefter (61 online blade).
- Mulighed for at benytte shoppens specielle tilbud til abonnenter - spar op 65 % på udvalgte varer.
Ønsker du blot at købe denne ene artikel kan du også gøre det her på sitet:
Køb artiklen - "Skift impeller på drevet". Køb artiklen og få den som PDF fil - lige til at læse med det samme.