Havneudvalget er ikke i tvivl, bestyrelsen i KDY løber fra en tidligere aftale, en underskrevet aftale fra oktober 2013, som Bådmagasinet er kommet i besiddelse af.
Det handler naturligvis, fristes jeg til at skrive, om økonomi. Ifølge det tidligere havneudvalg, bestående af Michael Lynenskjold, Kim Hansen, Peder Dahl og Jan Bach Hansen, svigter bestyrelsen i KDY deres forpligtelse mht. hensættelser af midler til fremtidig vedligehold af Tuborg Havn. Det er altså et slagsmål om penge.
Det fremgår af aftalen fra oktober 2013, at hvis KDY ikke anvender det budgetterede beløb på mellem 4-500.000 til årlig drift/vedligehold af Tuborg Havn, så skal pengene hensættes i regnskabet, som det tydeligt er formuleret.
Der er altså tale om en formulering der hedder enten/eller - ikke både/og, så KDY mener bestemt ikke bestyrelsen er løbet fra nogen aftale.
Det hele må faktisk bero på en misforståelse, udtaler Chr. Lerche til Bådmagasinet. Vi har – efter min opfattelse - til fulde fulgt den indgåede aftale. Jeg vil dog sige, at aftalen er ret usædvanlig i sin form og desværre også lidt uklar i sit indhold. Jeg vurderer, at der i 2014 mangler at blive brugt i omegnen af 150.000 kr., fordi udskiftning af bl.a. nogle kæder blev lidt forsinket og derfor udskudt til regnskabsåret 2014/15, hvor denne investering er medtaget i budgettet. Fordi der er usikkerhed omkring det fremtidige vedligeholdelsesbehov og tydeligvis uenighed om fortolkning af aftalen, vil vi bruge lidt tid på at få skabt den nødvendige afklaring, som vores medlemmer med plads i Tuborg Havn kan være trygge ved, slutter Lerche.
Driften af Tuborg Havn blev i tidernes morgen doneret af Carlsberg til KDY, bl.a. med det formål at skaffe midler til den fremtidige drift af klubben, samt udvikling af dansk sejlsport, hvilket fremgår af aftalen mellem Carlsberg og KDY, som Bådmagasinet er i besiddelse af. Dette har været officielt og kendt, siden det første spadestik blev sat i jorden, så det er naturligvis trist når man går så galt af hinanden, for det nu afgående havneudvalg har faktisk skabt rigtig meget for Tuborg Havn gennem de senest par år, og efter en prisjustering forrige år, kunne havnen næsten melde udsolgt sidste sommer.
KDY har en vedligeholdsforpligtelse af Tuborg havn overfor Carlsberg, som ejer havnen. KDY er administrator, og der skal naturligvis sættes penge af til fremtidig vedligehold, også på 25-30 års sigt. Hvor meget det beløb bør være, er svært at sige, men tømme havnen for penge år efter år, vil ikke være holdbart. Den praksis vil være med til at udhule det aktiv pladsejerne har, og det er lige netop det, som det tidligere udvalg har haft for øje at beskytte.
Bådmagasinet har talt med Michael Lynenskjold, som udtrykker skuffelse og bekymring fra den nu afgåede havnebestyrelse. 'Jeg er rystet over KDYs bestyrelses manglende anerkendelse af en indgået aftale, og vores bekymring går på manglende udvikling og vedligehold af havnen. Det at tømme Tuborg Havn hvert år for midler, betragtes som en katastrofe, og et løftebrud af den nuværende bestyrelse, og tømmes havnen for penge hvert år for at drive KDY, har man jo som pladsejer i princippet udstedt en blanco check til KDY, det kan absolut ikke være rigtigt, slutter Lynenskjold overfor Bådmagasinet.