Det er sjovest at konkurrere på lige vilkår. Der var sikkert flere joller, der burde være "disket" for vægtoptimering ved VM for OK-joller i Australien. Der mener Mr. OK, veteranen i OK-klassen Jørgen Lindhardtsen, der her kommenterer VM-dramaet for første gang. Han efterlyser en bedre moral i klassen og en opstramning af måling og kontrolmåling af jollerne.
"Det er altid sjovest at konkurrere på lige fod, og det er netop intensionen med at have måleregler og bestemmelser omkring vægtoptimering. Måling og kontrolmåling skal sikre at man sejle fair sejlads på så lige vilkår som muligt," mener Jørgen Lindhardtsen.
Jørgen Lindhartsen har sejlet et utal af VM, EM og andre mesterskaber i sin højtelskede OK jolle. Foto: Hernik Hansen
"Jeg oplever desværre at målingerne i det hele taget er blevet taget for lempeligt i de senere år. Ofte er det sejlere, der ikke er helt inde i reglerne, der skal kontrollere jollerne ved de store stævner. Derfor er det godt, at der nu er nogen, der begynder at tage målereglerne alvorligt, men man burde sikkert have gået flere joller igennem, for så havde man sikkert fundet flere joller med fx det samme problem som den "diskede" danske jolle," vurderer Lindhardtsen.
Tunge beslag ER vægtoptimering
"Ifølge klassens måleregler, så skal al kompensationsvægt op til 5 kg være monteret under sidedækket, fremme ved midterskottet. Yderligere kompensationsvægt skal placeres helt ude i stævn og hæk. Derfor siger det sig selv, at det er vægtoptimering, når man overdimensionerer noget af grejet. Jeg mener at vægtoptimering indirekte er forbudt via reglerne om kompensationsvægt, og det er det også efter intentionerne i reglerne," understreger Lindhardtsen.
"Når man monterer de fire ender af hængestropperne forsvarligt, så vil grejet veje under et kilo i alt. Al vægt af beslag til hængestropperne derover er vægtoptimering og klart imod intensionerne med målereglerne," mener Jørgen Lindhardtsen, der selv har færdigmonteret mindst et dusin OK-joller.
"Jeg har desværre set flere "sjove" opstillinger med tunge vinkeljern til hængestopperne på midterskottet, mens man nøjes med små spændeskiver på ´skottet agter i cockpittet. Det er klart vægtoptimering."
Simpel test kan løse problem med vægtoptimering
"jeg synes ikke man skal lave nye specifikke regler om dette, for så ender vi i et regelhelvede, men jeg håber på en bedre moral i klassen. Både hos sejlere og bådebyggere. For at komme problemet til livs, så bør vi få en simpel test," mener Jørgen Lindhardtsen.
"Det skal ikke være Finn-jollernes aktuelle vippetest, der er kompliceret og tidskrævende, men derimod som Finn-jollernes tidligere vippetest, hvor man vejer, hvor meget stævnen trykker. Man stiller fx jollen på midterskottet og så skal den trykke med en vægt på X kg en halv meter fra stævnen. Det er en hurtig og simpel måde at gøre det på," forklarer Lindhardtsen.
"Man skal sætte 'X' vægten sådan, at det ikke kan betale sig at omgå intentionerne i reglen, ved at gøre sværdkisten unødigt tungere og sådan, at de gamle joller stadig er konkurrencedygtige," mener Jørgen Lindhartdsen
Problematisk med økonomiske interesser i klassen
"Jeg kender kun situation i Australien på tredje og fjerde hånd, så jeg kan ikke udtale mig om konspirationteorierne, eller om hvordan tingene er foregået dernede, men der er altid problematisk, at visse folk, der har økonomiske interesser i klassen, også har tillidshverv i klassen," mener Lindhardtsen.
"Jeg synes dog, at det lyder mærkeligt, hvis det er rigtigt, at fx Greg Wilcox, har kunnet forbyde andre at undersøge hans jolle for de indvendige befæstigelser af hængestropperne. I så fald bør målerne gå alle joller igennem ved EM og VM. Jeg er i øvrigt glad for, at jeg er helt på linje med de synspunkter Bjørn Westergaard har udtrykt flere steder," slutter Jørgen Lindhardtsen.